اخبار فناوری و موبایل
به گزارش نیوزتل یک شرکت آمریکایی از اطلاعات مربوط به دی. ان. ای مشتریان خود برای عرضه دارو استفاده می نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، شرکت آمریکایی “۲۳andMe” که یک شرکت زیست فناوری فعال در زمینه تست دی. ان. ای است، حقوق مربوط به شکلی داروی جدید را که بر مبنای داده های مربوط به مشتریان شرکت ساخته شده، به فروش رسانده است. این نخستین باری است که این شرکت، قراردادی را برای صدور مجوز مربوط به یکی از داروهای خود امضا می کند.
قرارداد مربوط به این دارو که بعنوان یک روش درمان برای بیماری های التهابی مورد بررسی قرار دارد، با شرکت اسپانیایی “Almirall” به امضا رسیده است.
“امیلی درابانت کانلی”(Emily Drabant Conley)، معاون بخش رشد تجاری شرکت ۲۳andMe در مصاحبه ای اظهار داشت: این لحظه تاثیرگذاری برای شرکت ما به حساب می آید چونکه حالا از به کار بردن پایگاه داده برای کشف دارو، به سمت ابداع آن پیش رفته ایم.
“تیم فریلینگ”(Tim Frayling)، از پژوهشگران “دانشگاه اکستر”(University of Exeter) انگلستان اظهار داشت: با گسترش پایگاه داده های ۲۳andMe که طی دو سال قبل دو برابر شده است، احتمال تولید اطلاعات پزشکی کارآمد هم بیشتر خواهد شد.
شرکت ۲۳andMe حدود ۱۰ میلیون کیت آزمایش DNA را به فروش رسانده و بیشتر از ۸۰ درصد مشتریان آن با استفاده شرکت و دانشمندان از داده های مربوط به خود موافقت کرده اند. هدف از به کار بردن داده ها این است که امکان درک علل بیماری و بهترین شیوه درمان آنها فراهم گردد.
۲۳andMe اخیرا شرکایی را از چندین گروه دانشگاهی جذب کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ با شرکت دارویی “GlaxoSmithKline” به همکاری پرداخت و همینطور از سال ۲۰۱۵ تابحال تلاش دارد درمان های جدیدی را شناسایی کند.
فریلینگ اضافه کرد: من فکر می کنم که اطلاعات ژنتیکی انسان برای کشف دارو، خیلی خوب و کارآمد هستند اما این سوال برایم مطرح می شود که آیا استفاده تجاری شرکت از داده های ژنتیکی مشتریانی که برای پژوهش پزشکی داوطلب شده اند، عادلانه است یا خیر.
شرکت ۲۳andMe در بیانیه خود، این مورد را ذکر کرده که داوطلبان هیچ سودی از پژوهش یا محصولات تجاری آن که بر مبنای اطلاعات ژنتیکی یا گزارش های شخصی آنها ابداع شده، دریافت نخواهند کرد.
در هر حال، فریلینگ متذکر شد آیا مردم از این مورد آگاه هستند که امکان دارد شرکت از این پژوهش، پول قابل توجهی به دست بیاورد. حدس من این است که امکان دارد مردم چیزی از میزان سودمند بودن اطلاعات ندانند.
بسیاری عقیده دارند که شرکت باید مبلغی را در قبال دریافت اطلاعات ژنتیکی مشتریان به آنها پرداخت کند.