برگزاری بوتکمپ رسانه در عصر هوش مصنوعی با حمایت همراه اول

نیوزتل: به گزارش نیوزتل، دوره آموزشی فشرده مهارت محور رسانه در عصر هوش مصنوعی با حمایت همراه اول و در چارچوب بوتکمپ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.
به گزارش نیوزتل به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اولین جشنواره فناورانه روابط عمومی که با حمایت همراه اول از ۲۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبایی شروع به کار کرده و تا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد، در دومین روز اجرای خود به سراغ بوتکمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعی» رفت. این دوره آموزشی فشرده مهارت محور هم با حمایت همراه اول و با هدف توانمندسازی دانشجویان و فعالان حوزه ارتباطات برای ورود به بازارهای جدید کاری و اشتغال، عصر روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار گردید. این دوره که با راهبری رامین طوسی، فعال حوزه هوش مصنوعی و دارای مدرک دکتری مخابرات سیستم از دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن مرور مقدمات و مفاهیم پایه، به تشریح اقدامات بین المللی در زمینه ایجاد پیوند بین صنعت رسانه و هوش مصنوعی پرداخت. در نهایت با معرفی ابزارهای ترند و کاربردی در این بخش، نحوه کار با هر کدام از آنها به صورت تخصصی برای دریافت بهترین خروجی تشریح شد. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی که اینروزها در حوزه «رسانه» رونق دارد و روزنامه نگاران و خبرنگاران به شکل های مختلفی درحال بهره برداری از ظرفیتهای آن هستند، کمک می نماید تا حجم زیادی از داده ها به سرعت و با کارآمدی بالا تحلیل و بررسی شوند. این ابزارها به اهالی رسانه اجازه می دهد تا گرایش ها و بینش هایی که امکان دارد نادیده گرفته شده باشند را کشف کنند. هوش مصنوعی همینطور می تواند به بررسی حقیقت و تأیید اطلاعات کمک و روند صحت سنجی گزارش های خبری را تسریع کند. ابزارهای توسعه یافته در این عرصه که قابلیت تولید محتوا در چارچوب های مختلفی را دارند، به روزنامه نگاران کمک می نماید تا محتواهای خویش را برای مخاطبان شخص سازی کنند تا منجر به خلق داستان هایی جذاب تر برای آنان شود. به صورت کلی ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی در روزنامه نگاری، می تواند با ساده سازی فرآیندها، منجر به بهبود شاخص دقت شده و کیفیت کلی گزارش های خبری را ارتقا بخشد. از آن جهت که ابزارهای هوش مصنوعی می تواند کارایی و بهره وری روزنامه نگاران و خبرنگاران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، نیاز است که این قشر کار با ابزارها را برای ایجاد و تولید محتوا بیاموزند. علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی می تواند به خودکارسازی وظایف تکراری کمک نماید و همانطور که گفته شد به تحلیل و بررسی داده ها و بررسی حقیقت ها بپردازد و به روزنامه نگاران این امکان را بدهد که بیشتر بر روی ساختن داستان های جذاب تمرکز کنند. دستیابی سریع به بینش ها و روندهای پرارزش از مجموعه داده های بزرگ، هم از دیگر مزایای کار با ابزارهای هوش مصنوعی است و به تولید محتوای آگاهانه تر و تاثیرگذارتر کمک می نماید. روزنامه نگاران در سراسر دنیا به صورت فزاینده ای از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای گزارش دهی و تولید محتوا استفاده می کنند؛ کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین، ژاپن و آلمان همچون پذیرندگان پیشرو فناوری هوش مصنوعی در روزنامه نگاری هستند. بررسی مدلهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT که حالا به مرحله ای از رشد رسیده اند و می توانند با مسائل روبرو شوند (مثلا یک مساله ریاضی را حل کنند)، از دیگر مباحث مطرح در این بوتکمپ بود. در این دوره آموزشی کاربردی، به فعالیت برخی شرکتهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی در کشور نظیر «همراه اول» هم اشاره و گفته شد که در یک نمونه از فعالیتهای هوش مصنوعی اپراتور اول تلفن همراه کشور، دو سال قبل روی پروژه تولید جلوه های ویژه بصری کار کرد. این پروژه به کاربران اجازه می داد با تلفن همراه خودشان ویدیویی را ضبط کرده و بارگذاری کنند؛ سپس با انتخاب کاراکتر انیمیشنی موردنظر خود، این کاراکتر به جای آنها حرکت و صحبت کند که در واقع بسیار کمک کننده برای خلق ویدئوهای زیاد و ساده بود. قابل ذکر است در جریان برگزاری این بوتکمپ، مجموعه ای از ابزارهای هوش مصنوعی دستیار تولید و توزیع محتوای خبری، تولید و ویرایش عکس و ویدیو، ایجاد زیرنویس اتومات، خلق محیط حقیقت افزوده، تولیدکننده جلوه های ویژه، تولیدکننده موسیقی، نظارتی محتوا و… معرفی، نحوه کار با آنها تشریح و نقاط قوت و ضعف هر کدام بررسی گردید.