دبیر ستاد نانو مطرح کرد؛ شبکه سازی و تعامل جدی با متخصصان میکروالکترونیک

به گزارش نیوزتل، دبیر ستاد نانو و میکرو ایران اظهار داشت: در عرصه میکروالکترونیک طرح هایی چون تجاری سازی نانوبایوسنسورها و صنعتی سازی سلول خورشیدی در دستور کار ستاد نانو قرار دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، عماد احمدوند در نشست فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری میکروالکترونیک که امروز در اندیشکده نانو و صنعت برگزار شد، ضمن بیان این مطلب که باید با یک فضای همدلی در حوزه میکروالکترونیک پیش برویم، اظهار نمود: در رابطه با منطق حضور ستاد نانو در حوزه میکروالکترونیک باید بگویم که ستاد نانو تجربه ۲۰ ساله در حوزه نانو دارد و با همه ضعف ها و قوت هایش، یک سری اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده است. یکی این که ستاد نانو، مجموعه ای بوده به صورت مستمر چند سالی حاضر شده که پای برخی از تیم ها بایستد و از آنها حمایت کند. کشور در دو دهه گذشته تجربه هایی از این دست در توسعه نانو داشته است.
دبیر ستاد نانو و میکرو ایران ضمن اشاره به نزدیک بودن تجربه ها در برنامه توسعه نانو با حوزه میکروالکترونیک اظهار داشت: در حوزه نانو از جنس زیرساخت و تجهیزات تجربه هایی وجود دارد که نزدیک به میکروالکترونیک است و میتوان از اشتباهات گذشته ستاد نانو استفاده نمود. اگر می خواهیم در قسمت تجهیزات میکروالکترونیک کاری انجام دهیم، هم اکنون مشخص است که چه ظرفیت ها و توانمندی هایی در کشور وجود دارد و چه اشتباهاتی را دیگر نباید تکرار کرد.
احمدوند ضمن بیان این مطلب که پارسال یکی از کارهایی که توسط ستاد نانو پیگیری شد، شبکه سازی و تعامل جدی با فعالان واقعی در اکوسیستم میکروالکترونیک بوده است، اظهار داشت: قبول داریم در این عرصه افراد متخصص در کشور داریم و باید به آنها رجوع نماییم که این مورد در دستور کار یکسال گذشته ستاد نانو قرار داشته است.
وی در رابطه با نقش حمایتی ستاد نانو در حوزه میکروالکترونیک اظهار داشت: در همین راستا چندین طرح و پروژه در دستور کار ستاد نانو قرار دارد؛ نخست این که کارهایی در حوزه سلول های خورشیدی و باتری انجام شده و درحال پیگیری است. در همین زمینه نقشه راه صنعتی سازی سلول خورشیدی پروسکایتی تدوین شده است. همینطور سال قبل در حوزه برداشت و ذخیره سازی انرژی کارهایی را شروع کردیم و در همین زمینه تیم هایی را شناسایی و از آنها حمایت کردیم.
دبیر ستاد نانو و میکرو ایران ضمن اشاره به این که در حوزه سنسورها و تجاری سازی نانوبایوسنسورها برنامه هایی در دستور کار ستاد قرار دارد، اظهار داشت: در همین زمینه شرکتهای نوپایی در زمینه ساخت بایوسنسورها (تشخیصی و اندازه گیری) و همینطور شرکتهای نوپا در زمینه ساخت حسگرهای پوشیدنی بوجود آمده اند.
احمدوند ضمن بیان این که سال قبل با کمک بنیاد علم ایران از ۲۵ طرح در رابطه با حوزه میکروالکترونیک حمایت کردیم، تصریح کرد: ما در این راه معطل یک بخش نمی مانیم و بعنوان نهاد دولتی، شریک تیم ها، شرکت ها و مجموعه ها نمی شویم و این برای ما یک خط قرمز است ولی حمایت های خود از آنها خواهیم داشت. درخواست من از همه متخصصان این حوزه اینست که راهنمایی و مشورت های خویش را از ما دریغ نکنند چون این حوزه یک سابقه بسیار طولانی و سنگین دارد و می شود آنرا نقد و تحلیل کرد. متخصصان می توانند در مبحث آینده حوزه میکروالکترونیک به ما راهنمایی هایی عرضه کنند.

منبع: