به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار صورت گرفت؛ پشتیبانی از تولید بار اول دانش بنیان ها با صدور ۱۱۴ ابلاغیه

به گزارش نیوزتل، معاونت علمی برای پشتیبانی از محصولات تولید بار اول دانش بنیان ها تا سال قبل ۱۱۴ ابلاغیه ترک تشریفات برگزاری مناقصات به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار صادر کرده است.

رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، در رابطه با قراردادهای تولید بار اول توضیح داد و اظهار داشت: برپایه ظرفیتهای قانونی تولید بار اول در ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان و اعتبار مالیاتی در ماده ۱۱ این قانون، نیاز دستگاههای اجرایی به جای واردات با هزینه های بالا، توسط شرکتهای دانش بنیان با توانایی بالا رفع می شود و شرکت هایی که برای بار اول مبادرت به تولید یک محصول فناورانه می کنند زیر چتر مصوبه معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و مشمول حمایت های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی هم خواهند شد.
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه کرد: برنامه تولید بار اولِ اقلام راهبردی، یکی از مهم ترین برنامه های معاونت علمی و فناوری برای توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان بوده است که با همکاری و مشارکت دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده است و در چند سال قبل نتایج خوبی به دنبال داشته است.
وی ضمن اشاره به این که محصولی تولید بار اول است که دانش بنیان باشد سابقه فروش نداشته باشد (براساس اظهارنامه های مالیاتی) و مشابه داخلی هم نداشته باشد، به ذکر آماری در این خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: از مهر ۱۳۹۸ تا تیر ۱۴۰۳، ۱۵۲ ابلاغیه (با هدف صدور مجوز عدم اجبار به برگزاری مناقصات برای عقد قرارداد با شرکتهای دانش بنیان) به ارزش بیشتر از ۳۳۲ میلیون دلار با امضای معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برای دستگاههای اجرایی مختلف صادر گردیده است که بیشتر از ۸۰ درصد این ابلاغیه ها از سال ۱۴۰۰ به بعد صادر گردیده است.
اسدی فر افزود: تعداد و ارزش ابلاغیه ها در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۷ ابلاغیه به ارزش ۳۳ میلیون دلار، ۴۱ ابلاغیه به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار و ۳۶ ابلاغیه به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار بوده است.
معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی خاطرنشان کرد: برپایه بررسی انجام شده توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول، هزینه تولید و بومی سازی کالا و خدمات دانش بنیان از مسیر قانون تولید بار اول به صورت متوسط ۳۰ الی ۶۰ درصد کمتر از نمونه خارجی این محصولات خواهد بود.
وی در انتها تصریح کرد: انتظار می رود که با تحقق بومی سازی محصولات در این برنامه، به ازای هر ۱ دلار ابلاغیه تولید بار اول به صورت میانگین ۱۰ دلار کاهش ارزبری سالانه را به همراه دارد.
به گفته اسدی فر در دوره چهارم قراردادهای تولید بار اول، از مجموع درخواست های دریافت شده، ۱۳۰ قرارداد در ارتباط با حوزه نفت می باشد که رشدی دو و نیم برابری داشته است. در میان مجموعه های وزارت نفت، در مجموع چهار دوره، شرکت ملی گاز ایران و در دوره چهارم، شرکت ملی نفت ایران بیشترین پروژه های بار اول را داشته اند که طی این چهار دوره ۸۲ پروژه، سهم شرکت ملی نفت بوده که به طور عمده طرح های با فناوری و اهمیت بالای این حوزه به شمار می روند و از جنس ازدیاد برداشت، پیشرفت اکتشاف و فرآوری نفت هستند.