هوش مصنوعی به میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان راه پیدا کرد

به گزارش نیوزتل، مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی اظهار داشت: ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، به عنوان دستیار هوشمند میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان، افتتاح شد.

به گزارش نیوزتل به نقل از سازمان امور دانشجویان؛ دکتر مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: امروزه با افزایش دسترسی عمومی به ربات های گفتگو و افزایش کارایی آنها، استفاده از این سرویس ها در عرصه ها و کاربردهای مختلف برای دسترسی سهل و سریع به حجم بالای اطلاعات درحال افزایش است.
وی افزود: استفاده از این محصولات در سازمان ها نیز به دلایلی همچون سرعت پاسخگویی بالا به حجم بالای کاربران (مقیاس پذیری) و کاهش هزینه های بالای مراکز تماس، رو به گسترش است و باتوجه به جذابیت بالای آنها خصوصاً در تعامل طبیعی با زبان محاوره، می تواند منجر به افزایش رضایت کاربران گردد و تصویری از هوشمندی سازمان را در ذهن مخاطب بوجود آورد.
صالحی اضافه کرد: سازمان امور دانشجویان به عنوان یکی از سازمان های بزرگ که بازوی اجرائی امور در رابطه با دانشجویان و دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است با بوجودآوردن زیرساخت ها، سامانه ها و خدمات متعدد، پاسخگوی نیازهای دانشجویان و دانش آموختگان است از ین جهت، کاربران این سامانه ها، خصوصاً در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) که فرایندهای مختلف سازمان را پیاده سازی کرده است، نیازمند راهنمایی هستند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی اظهار داشت: هم اینک زیرسامانه میز خدمت الکترونیکی سازمان که بصورت پرسش و پاسخ های متداول (FAQ)، ارائه راهنماهای مختلف الکترونیکی و قابلیت پشتیبانی برخط با امکان گذاشتن تیکت، اهتمام در پاسخگویی به این نیاز کرده است تا هزینه ایجاد مرکز تماس و افزایش تعداد اپراتورهای انسانی پاسخگو را مدیریت کنند؛ بدیهی است که حجم بالای درخواست های کاربران نیاز به توسعه این زیرساخت ها را تشدید می کند.
صالحی اشاره کرد: باتوجه به این موضوع، با بهره بردن از تکنولوژی های جدید، پروژه طراحی و پیاده سازی یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخگویی به درخواست های کاربران سامانه های سازمان امور دانشجویان در میز خدمت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: دستاورد این پروژه، هوشیار؛ دستیار هوشمند میز خدمت سازمان، یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که روی پورتال سازمان امور دانشجویان فعال است و در آن کاربران بصورت طبیعی و با زبان فارسی، درخواست های خودرا بیان کرده و دستیار بعد از درک نیاز آنها، پاسخ مناسب به آنها ارائه می دهد. بدیهی است این سرویس منجر به ارائه پاسخ سریع به کاربران می شود و علاوه بر افزایش رضایت آنها، هزینه های سازمان را در پاسخگویی به حجم بالای درخواست ها کم می کند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی بیان کرد: در فاز اول کاربر امکان ارائه درخواست بصورت نوشتاری را دارد و همین طور پاسخ بصورت متنی ارائه می شود. در توسعه و ارتقاهای بعدی، امکان دریافت درخواست بصورت صوتی و تبدیل آن به متن و همین طور تولید پاسخ صوتی وجود دارد.
صالحی اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم، بعد از تحلیل دقیق و نهایی کردن جزییات کار خصوصاً ابعاد و محدوده پرسش و پاسخ ها و سامانه میزبان دستیار و نحوه یکپارچه سازی، نسبت به جمع آوری داده های آموزشی از سازمان و مجموعه داده پرسش و پاسخ متنی از مطالب مورد نظر که هوشیار باید به آنها پاسخ دهد، اقدام گردید و به کمک آنها مدلهای درک و تولید زبان آموزش و برای این پروژه اختصاصی شدند. سپس اقدامات لازم برای پیش پردازش و نرمالسازی داده ها بمنظور پالایش و یکدست شدن آنها با بهره گیری از فرآیندهایی مانند توکن بندی، پاکسازی اطلاعات ناخواسته، نرمالسازی متن ها و تضمین طول یکسان جملات، صورت گرفت.
وی اظهار داشت: در گام بعدی اختصاصی کردن دستیار با ساخت مدل ویژه سازمان به انجام رسید و پس از آموزش مدل اولیه، مدل تولید شده ارزیابی و بهبودهای لازم صورت گرفت تا وقتی که به اندازه کافی مطمئن شدیم که مدل به تمامی نیازها و پرسش های حوزه پروژه پاسخ مناسب می دهد.
صالحی خاطر نشان ساخت: در نهایت بعد از ایجاد رابط کاربری لازم برای دسترسی به مدل، دستیار هوشمند سازمان، هوشیار، با پورتال اصلی سازمان (saorg.ir) یکپارچه شده و بعد از تست و پایدارسازی، اکنون آماده ارائه خدمت به کاربران گرامی خصوصاً دانشجویان و دانش آموختگان است.