بدون نیاز به آزمایش خون ممکن شد؛ تشخیص فوری و ساده هورمون استرس با یک نوع سنسور

نیوزتل: نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه تفتس بتازگی سنسوری برای سنجش میزان کورتیزول ساخته اند که از روی بزاق می تواند این کار را انجام دهد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، این سنسور بسیار حساس بوده و با بهره گیری از الکترود گرافنی شرکت IGII تولید شده است. با این سنسور دیگر نیاز به آزمایش خون نیست. این زیست سنسور الکتروشیمیایی نقطه مراقبت (POC) دارای حد تشخیص ۰٫۲۴ fg/ml است که آنرا ۱۰۰ برابر حساس تر از آزمایش های بزاق موجود می کند. این نوآوری با بهره گیری از فناوری الکترود GII-Sens تولید شده است که یک نوار سنسوری بوده که توسط شرکت IGII که در عرصه نانومواد فعال است، تولید شده است. این الکترود در ساختار سنسور ادغام شده است.
این ابزار تشخیصی غیر تهاجمی می تواند میزان کورتیزول را از روی بزاق به گونه ای کارآمد و قابل اعتماد اندازه گیری نماید و به شناسایی اولیه اختلالات مربوط به استرس، در کارگران یا ورزشکاران کمک کند. میزان تغییرات کورتیزول در بزاق می تواند درک ما را از شرایطی که بر ما تأثیر می گذارد، بهبود دهد. کورتیزول، هورمون همراه با استرس، در طول روز نوسان دارد و در میان افراد مختلف، متفاوت می باشد. اغلب تشخیص آن بوسیله آزمایش بزاق یا خون به انجام می رسد.
فناوری های فعلی به سبب داشتن محدودیت غلظت در شناسایی مقادیر کم کورتیزول مشکلاتی به همراه دارند. آزمایش خون، در صورتیکه دقیق تر است، اما تهاجمی بوده، به ویژه اگر لازم باشد که چند بار در روز این کار صورت گیرد.
الکترود GII-SENS یک ساختار کربنی منحصر به فرد داشته و بصورت متخلخل و سه بعدی است. این الکترود مساحت سطحی بالایی داشته و نسبت به سایر مواد سنسوری متداول مانند طلا، حساس تر و پایدارتر است. پروسه ساخت این زیست سنسور فوق العاده حساس شامل اتصال آنتی بادی های مونوکلونال ضد کورتیزول (MAB-CORT) به الکترود PBASE-NHS/GF بوسیله تثبیت غیر کووالانسی است. این تکنیک یکپارچگی ساختاری و هدایت الکتریکی الکترود را حفظ می نماید در صورتیکه تثبیت کارامد و کنترل شده آنتی بادی را راحت می کند و از این راه حساسیت زیست سنسور را بیشتر می کند.
ژان-کریستوف گرانیر، مدیر ارشد اجرائی IGII، اظهار داشت: «این نتایج نمونه بارز دیگری از کاربرد صنعتی GII-SEN برای آزمایش در وضعیت مختلف است. علاوه بر این که بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر از آزمایش های موجود است، GII-SENS نسبت به سایر مواد مانند طلا که در تست های تشخیصی پزشکی استفاده می شود، بسیار مقرون به صرفه تر و پایدار می باشد. »
گفته می شود که الکترودهای GII-SENS از گزینه های چاپ شده در چندین سطح بهتر عمل می کنند و تجربه ای بهتر و سریع تر را ایجاد می کنند. از این فنآوری می توان برای اندازه گیری قشر بزرگی از نشانگرهای بهداشتی و زیست محیطی در بزاق و سایر مایعات بدن استفاده نمود. IGII با شرکت های فناوری پزشکی در سرتاسر جهان همکاری می کند تا آزمایش های تشخیصی موجود خودرا تقویت کند.

منبع: