سیدافقهی مطرح کرد؛ افزایش تعامل بنیاد ملی نخبگان با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

نیوزتل: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از افزایش تعامل بنیاد ملی نخبگان با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در امتداد انتفاع از توان نخبگان ایرانی آگاهی داد.

به گزارش نیوزتل به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر مکرر دو مقوله اشتغال متناسب با تخصص و تحصیل و امکان تحقیقات مداوم به عنوان دو مطالبه اصلی و اساسی نخبگان از حاکمیت از طرف ایشان عنوان شده، بدین جهت بنیاد ملی نخبگان نیز تمام کارهای خودرا در عرصه اثربخشی برمبنای دو اصل مذکور استوار کرده و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی نیز دراین زمینه انجام پذیرفته است.
وی اضافه کرد: در موضوع اشتغال نخبگان، مصوبه جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی از سال قبل شروع شد و در سال ۱۴۰۲ ۱۵۰۰ نخبه جذب دولت شدند که این عدد امسال به ۵۰۰۰ نخبه افزایش خواهد یافت تا نخبگان با همکاری سازمان اداری استخدامی در جایگاه های نخبه پذیر استخدام شوند.
سید افقهی سپس با اعلان اینکه در این فرآیند، فرد نخبه با مراجعه به سایت مرتبط، سه شغل-محل را انتخاب می کند که در نهایت پس از ارزیابی علمی و ارزیابی صلاحیت عمومی در کانون ارزیابی و درنوردیدن فرآیند گزینش، در یکی از سه انتخاب خود استخدام خواهد شد، اظهار داشت: جذب نخبگان در شرکت های خصوصی یکی دیگر از برنامه های بنیاد ملی نخبگان در عرصه اثربخشی است که در این زمینه نیز با تاکید رییس جمهور محترم در سال قبل ۴۰۰ نفر در شرکت های خصوصی جذب شدند؛ البته تلاش بر این است که این پروسه در مشاغلی مانند هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت های خصوصی نیز صورت گیرد خصوصاً این که سهامدار عمده تعدادی از این شرکتها خود دولت می باشد.
رصدخانه نخبگان و ماموریت ها
سید افقهی با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان نیز اظهار داشت: به سبب عدم وجود آمار دقیق و همین طور فقدان تعریف دقیق از مهاجرت، فضای رسانه ای کشور در سال قبل در موضوع مهاجرت نخبگان بسیار آشفته بود و از سویی مسئله رصد نخبگان برون سپاری شده بود که متأسفانه با جوسازی و فضاسازی های صورت گرفته، شرایط خوبی سپری نشد. این مسئله بطور خاص در موضوع مهاجرت کادر درمان و پزشکان نیز وجود داشت. در دور جدید اما بنیاد ملی نخبگان با تشکیل رصدخانه نخبگان و همین طور با همکاری دستگاهها و نهادهای مختلف دولتی، حاکمیتی و نظارتی، نه فقط آمار و اطلاعات دقیقی از مهاجرت نخبگان به دست آورده؛ بلکه با اطلاعات دقیق می داند چه تعداد از این افراد مشغول تحصیل و چه تعداد مشغول کار هستند. پایش فعالیت نخبگان شامل نخبگانی که در کشور حضور دارند و نخبگانی که مهاجرت کرده اند و همین طور بررسی راه های استفاده از ظرفیت و توانمندی ایشان در رفع مشکلات کشور، یکی دیگر از ماموریت های اصلی رصدخانه نخبگان است.
افزایش تعامل با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و انتفاع کشور از توان نخبگان ایرانی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد: جمع زیادی از نخبگان مهاجر، حتی آن دسته از نخبگان که به کشور باز نمی گردند، آماده هرگونه همکاری برای رفع مسائل و چالش های کشور هستند که این فرصت بسیار مهمی برای نیل به اهداف تعیین شده است. بنا بر این بنیاد ملی نخبگان با تعامل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، تلاش دارد تا با بهره گیری از ظرفیت نخبگان مهاجرت کرده چه در لایه بازگشت به کشور و چه در لایه استفاده از ظرفیتهای علمی، فکری و مشاوره ای، کشور را منتفع کند.

منبع: