اخبار فناوری و موبایل
نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه ام آی تی و موسسه آمستردام، برای رفع مشکل ترافیک، قایق های هوشمند خودران ابداع نموده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ترافیک، یکی از خسته کننده ترین مشکلات زندگی شهری است. هرچند برخی شرکت ها وعده داده اند در آینده تردد با تاکسی های پرنده ممکن خواهد شد، شهرهایی مانند آمستردام، به فکر جایگزین های بهتری هستند.
برنامه پروژه “روبوت” (RoBoat)، استفاده از قایق های خودران در کانال های آبی برای رساندن مسافران و خدمه به مقصد، ملحق کردن قایق ها به یکدیگر برای تشکیل ساختارهای شناور موقت و بررسی محیط است. این برنامه طوری طراحی شده که قایق ها، هوشمندتر و چابکتر شده و ساخت آنها ساده تر باشد.
اجرای این پروژه، با همکاری دانشگاه “ام آی تی” (MIT) و “موسسه آمستردام” صورت می گیرد.
هدف از انجام پروژه روبوت، استفاده از قایق های خودکار به جای تاکسی، وانت و کامیون های حمل زباله است تا ازدحام خیابان های شلوغ، کاهش یابد. حتی، انجام برخی از این خدمات شهری در شب می تواند به پاکسازی بیشتر جاده ها کمک نماید.
“دنیل راس” (Daniela Rus)، از نویسندگان این پژوهش می گوید: تصور کنید همه این خدمات زیرساختی که معمولا در طول روز صورت می گیرند، در نیمه شب و روی آب به کار روند.
پژوهشگران این پروژه، قایق های هوشمند کوچکی را ابداع نموده اند که به تعدای سنسور و لوازم الکتریکی مجهز هستند. آنها به این قایق ها، توانایی محلق شدن به یکدیگر را داده اند تا ساختارهای شناور موقتی مانند پل ها یا حتی پلت فرم هایی برای کنسرت ها و فروشگاه ها بسازند. اولین نمونه این قایق ها در سال ۲۰۱۶ عرضه و به مسیری در کانال آمستردام فرستاده شد.
اکنون، این گروه پژوهشی، طراحی قایق ها را بهبود بخشیده و ساخت قایق ها با استفاده از چاپ سه بعدی بدنه کشتی، ساده تر شده است. این کار، با استفاده از چاپگر تجاری، ۶۰ ساعت زمان برد. این چاپگر، ۱۶ قطعه تولید کرد که بعد از تولید، به یکدیگر ملحق و با چندین لایه پشم شیشه مهر و موم شدند تا بدنه قایق را شکل دهند.
هرکدام از قایق ها، حامل یک منبع انرژی، آنتن وای فای، “سیستم تعیین موقعیت” (GPS)، یک “واحد اندازه گیری درونی” (IMU)، یک رایانهٔ کوچک و یک ریزکنترل گر هستند. واحدهای سیستم تعیین موقعیت می توانند موقعیت بیرونی را مشخص کنند و ردیابی داخلی هم با استفاده از سیستم بی سیم مافوق صدا انجام می گردد.
پژوهشگران برای چابکی قایق ها، پره هایی در مرکز هر چهار گوشه آنها گذاشتند. این کار، امکان حرکت آسان به جلو و عقب را فراهم می کند. نکته دیگر در ساخت این قایق ها، الگوریتم راندن آنهاست که جهت استفاده از عواملی مانند نیروی گریز از مرکز، کشش و تغییر جرم طراحی شده است.
“وی وانگ” (Wei Wang)، نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: کنترل کننده، پویایی قایق، موقعیت کنونی آن، محدودیت های رانندگی و موقعیت مقصد را برای چند ثانیه بعد در نظر می گیرد تا راندن قایق را در مسیر مورد نظر بهبود بخشد.
پژوهشگران، برای اطمینان از عملکرد الگوریتم های جدید کنترل، اولین نمونه قایق را در مسیرهای مشخص، آزمایش کردند. بعد از انجام ۱۰ آزمایش، اشتباهات ردیابی قایق از آنچه انتظار می رفت، کمتر شد.
بررسی های آینده این قایق ها، در مواجهه با امواج، جریان آب و تعداد خیلی از مسافران و خدمه انجام خواهند شد.
مقاله این پژوهش، این هفته در کنفرانس بین المللی ” IEEE” عرضه می گردد.