اخبار فناوری و موبایل
نیوزتل: هوش مصنوعی شرکت ˮاوپن ای آیˮ(OpenAI) توانست یک تیم حرفه ای از بازیکنان بازی استراتژیک Dota 2 را شکست دهد. حالا این هوش مصنوعی همه بازیکنان مدعی این بازی را حریف می طلبد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، بهترین بازیکنان بازی استراتژیک Dota 2 به دنبال افتخار شکست دادن هوش مصنوعی شرکت “اوپن ای آی” هستند.
نسخه پنجم این هوش مصنوعی موسوم به “OpenAI Five” توانست پنج بازیکن از تیم OG که در سال ۲۰۱۸ میلادی موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان در این بازی شده بودند را شکست داد.
سیستم یادگیری عمیق این هوش مصنوعی با تاکید بر روش های تهاجمی و غیر متعارف همچون احیای فوری قهرمانان یا همان هیروهای بازی در مراحل اولیه و انتخاب هیروهای ارزشمند، موفق شد. تیم OG در حالی مبارزه را واگذار کرد که نخستین دور بیشتر از ۳۰ دقیقه به طول انجامید.
شرکت اوپن ای آی از این رقابت بهره برد تا نشان دهد که هوش مصنوعی می تواند در کنار بازیکنان انسانی بازی کند و از سبک بازی آنها یاد بگیرد.
همگان می توانند در این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۲ آوریل با این هوش مصنوعی در هر دو حالت تیمی و رو در رو بازی کنند، اما نباید انتظار داشته باشند که برنده شوند، بلکه تنها می توانند ببینند که این هوش مصنوعی چقدر خوب است.
البته این هوش مصنوعی استراتژی های کوتاه مدت را ترجیح می دهد و هم اکنون محدود به بازی با مجموعه ای از قوانین محدود است. ازاین رو انسان ها هنوز در تصمیمات و استراتژی های بلند مدت بهتر هستند.
اوپن ای آی یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی(AI) است که هدفش توسعه هوش مصنوعی بی ضرر(friendly AI) برای خدمت به بشریت است. این شرکت برای همکاری آزادانه با سایر مؤسسات و پژوهشگران پتنت ها و تحقیقات خویش را به صورت عمومی منتشر می نماید.
بخشی از انگیزه های بنیانگذاران اوپن ای آی، بخصوص ایلان ماسک و سام آلتمن به نگرانی هایی که در ارتباط با تهدید هوش مصنوعی برای موجودیت های دیگر تصور می شود، ذکر شده است.
این آخرین نمایش عمومی ربات OpenAI بود، ازاین رو متأسفانه بعید است که در آینده شاهد چنین مسابقه ای بین هوش مصنوعی و بازیکنان حرفه ای باشیم.
با این وجود این پیروزی نشان داده است که Five به اندازه کافی قدرتمند است تا نه تنها در بازی Dota 2 بلکه در بازی های دیگر با مکانیک های متفاوت موفق شود.
توسعه چنین نوعی از هوش مصنوعی به لحاظ فنی منجر به آموختن تکنیک هایی می شود که می توانند در ربات ها و خارج از دنیای بازی استفاده شوند.