اخبار فناوری و موبایل
نیوزتل: در یک صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، موانع و راهکارهای عملیاتی تولید با کیفیت در صنعت خودروسازی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش نیوزتل به نقل از مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، یک صد و پنجاهمین نشست علمی-تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، با عنوان “موانع و راهکارهای عملیاتی تولید با کیفیت در صنعت خودروسازی” با حضــور مهندس مرتضی خالصی؛ رییس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه کشور بعنوان مدیر علمی، دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی بعنوان سخنران برگزار گردید.
در ابتدای نشست مهندس مرتضی خالصی؛ رییس امور صنعت، معدن و ارتباطات سازمان برنامه وبودجه کشور بعنوان مدیر علمی نشست، ضمن اشاره به کیفیت صنعت خودروسازی بعنوان چالش در دولت و به خصوص در بخش صنعت که موجب بروز نارضایتی هایی از جانب مردم شده است، اظهار داشت: صنعت خودروسازی از آغاز انقلاب فراز و نشیب های بسیاری داشته است. پس از سال ۱۳۶۰ در سال ۱۳۷۷ نخستین قانون خودرو کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که یک نقطه عطفی در صنعت ایجاد کرد ولی به علت فضایی که در این صنعت در آن زمان بوجود آمده بود و اختیار تنظیم بازار در یک سازمان با ارکان مختلف شکل میگرفت، صنعت خودرو به سمت خودروسازی با کیفیت حرکت نکرد. تا این که در سال ۱۳۷۸ برمبنای مصوبه شورای اقتصاد کلیه اختیارات به عهده وزیر صنعت و معدن آن زمان قرار داده شد تا بصورت مستمر با یک ساختار نظارتی، هم کنترل قیمت و هم کنترل تولید را بر عهده داشته باشد.
وی اضافه کرد: از آن زمان به بعد جهش تولید شروع شد که موجبات بهبود وضعیت خودروسازی و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعهای و قطعهسازی را مهیا کرد. بعد از آن در سال ۱۳۹۰ شروع تحریم های همه جانبه مقابل ایران، سبب افت سنگینی در صنعت خودروسازی شد و بعد از آن در سال ۱۳۹۷ مستقیما صنعت خودروسازی مورد هدف تحریم ها قرار گرفت. صنعت خودروسازی، قطعه سازی و مشارکتهای خارجی در این صنعت با سایر کشورها کاملا قطع شد و که همین موضوع منجر به رکود سنگین در صنعت خودروسازی شد.
مهندس مرتضی خالصی در ادامه اضافه کرد: انتظار من در این نشست این است که ضمن بررسی وضعیت موجود در صنعت خودروسازی به بررسی وضع مطلوب نیز پرداخته شود و برنامه های راهبردی و سیاست های کلی برای پیشرفت صنعت خودرو ارائه شود.
در ادامه نشست دکتر محمّدحسن شجاعی فرد؛ رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن بیان تاریخچهای از صنعت خودروسازی در کشور اظهار داشت: ما هیچ تعریف و استراتژی مشخصی در صنعت خودرو نداریم و هنوز هم مردم با قرعه کشی و قیمت چندبرابر خودرو تهیه می کنند و در این قضیه عواملی چون نبود ثبات مدیریتی، نبود استراتژی مدون، تحمیل قوانین اجباری، دخالت ۳۷ مرکز در صنعت خودرو و…. مؤثر هستند.
رئیس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: از همان سالهای اولیه تعدادی از افراد به دنبال ایجاد رانت و مافیا در صنعت خودرو بودند، که در صدد تبدیل صنعت خودروسازی از یک بنگاه صنعتی به یک بنگاه اقتصادی بودند و بجای ارائه طرح های توسعه محصول برای صنعت خودروسازی به دنبال خرید و سرمایه گذاری در قسمتهایی بودند که هیچ ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. ازاین رو مافیای خودرو بحث کوچکی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت.
دکتر شجاعی فرد در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر این است که ما زیرساخت لازم برای واردکردن و تولید خودرو های برقی در کشور را نداریم و باید طوری در این حوزه حرکت نماییم که ابتدا خودرو های برقی جایگزین خودرو های قدیمی و فرسوده شود، در وهله دوم قیمت خودرو برای مردم به صرفه و قابل خرید شود و همین طور زیرساخت های لازم برای ورود این گونه خودرو ها به کشور مهیا گردد.
در ادامه این نشست جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی خودرا با این سؤال شروع کرد که خروجی صنعت خودرو برای مردم بعد از ۵۰ سال چه چیزی میتواند باشد؟ باید به این مورد از دو بعد نگاه کرد که یک خروجی آن همین آلودگی هوای تهران و خیلی از شهرهای دیگر کشورمان است که میان ۶۰ الی ۷۰ درصد از عامل این آلودگی به علت تردد خودرو های عمومی و خصوصی است که در درون شهرها تردد می کنند و این درحالی است که هر سال در سطح کشور چیزی بین ۷ الی ۸ میلیارد دلار برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می شود.
این نماینده مجلس افزود: مساله بعدی این است که ما برای تولید و تامین برق کشور مجبور هستیم که مازوت بسوزانیم تا برق کشور را تامین نماییم، این در شرایطی است که برای خودرو های برقی که وارد کشور می نماییم نیز باید برق تولید نماییم و در این صورت نیز چاره ای بجز استفاده از مازوت برای تامین برق نداریم و همین موضوع نیز موجب آلودگی هوا می شود. اینها تناقضاتی است که در حوزه اجرا به وجود می آید و دلیل اینکه صنعت خودرو به این روز افتاده این است که در صنعت خودرو انحصار بوجود آمد و رقابت پذیر نبود و دخالت های دولت در آن زیاد بود و بازاری را برای تعدادی از افراد ایجاد کرد که دارای سود و منفعت برای آن افراد بود.
رشیدی کوچی افزود: برخی بر این عقیده هستند که واردات خودرو موجب ایجاد لطمه به صنعت خودروسازی می شود؛ اما حقیقت ماجرا این نیست و تجربه نشان داده است که در طول سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ چیزی بین ۱۶۰ هزار الی ۱۷۰ هزار خودرو به داخل کشور وارد شد که منجر به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در داخل کشور شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید مازاد تقاضای خودرو در کشور را با افزایش واردات خودرو تامین کنیم؛ اما مسئله ای که در مورد واردات خودرو مطرح می شود مالیات ها و سودهای بالایی است که از جانب دولت بر روی قیمت خودرو های وارداتی افزوده می شود و موجب می گردد که یک خودرو با قیمت ۱۵ هزار دلار، با قیمت ۴۰ هزار دلار به مردم فروخته شود. نکته دوم این است که ما زیرساخت واردات خودرو به داخل کشور را نداریم یعنی کشتی و کامیون حمل خودرو برای پخش کردن خودروهای وارداتی به سطح کشور را در اختیار نداریم.
وی افزود: باید اجازه بدهیم که تولیدکنندگان باهم در تولید خودرو رقابت داشته باشند؛ یعنی یک بازار رقابتی آزاد بین خودروسازان داخلی ایجاد شود و همین طور مالیاتی که برای واردات خودرو به داخل کشور دریافت می شود در نهایت ۳۰ درصد باشد تا امکان رقابت خودرو های داخلی با خودرو های خارجی نیز وجود داشته باشد. با تشکیل رقابت درست و منطقی است که صنعت خودروسازی به شکوفایی و پیشرفت خواهد رسید.
در انتهای نشست سایر کارشناسان و صاحب نظران حاضر در نشست به بیان نقطه نظرات و سؤالات خود پرداختند.
منبع: newstel.ir