در نشست خبری رصتا مطرح شد؛ توضیح جبلی درباره ی پخش سریال خانگی در سیما

نیوزتل: پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی رصتا درباره ی فلسفه ایجاد سازمان ساترا و نقشی که در تسهیل گری تولید محتوای سالم دارد، گفت و درباره ی پخش سریال های نمایش خانگی در سیما توضیح داد.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» که امروز ۲۶ شهریور برگزار گردید، اظهار داشت: فلسفه تشکیل سازمان ساترا که با مسئولیت صداوسیما بوده تسهیل گری تولید محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به سبب گستردگی این بستر به شکلی است که صداوسیما به تنهایی از عهده آن برنمی آمد. ماموریت اصلی ساترا هم حمایت تولید محتوا در فضای مجازی است که منافعی را برای مخاطب و فعالان این حوزه دارد. وی افزود: استفاده از بستر تلوبیون یکی از امکاناتی بود که در اختیار پلت فرم ها گذاشته شده است. خدمات دیگری هم ارائه می شود که شرکتها و پلت فرم ها می توانند بهره بگیرند. واسطه بین صداوسیما با سکوها و تولیدکنندگان ساترا است و هرگونه تولیدات مجوزدار حتما مورد تشویق و حمایت قرار می گیرد. جبلی در ادامه تصریح کرد: این نمایشگاه دستاوردهای خوبی در دوره های قبلی داشته است. اولاً یک دورهمی جامع بین شرکتها و مخاطب و نهاد تنظیم گر است. این اتفاق می تواند یک امکان خوب برای همکاران ما هم باشد. از هوش مصنوعی تا فعالان در صداوسیما می توانند دراین زمینه تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد. رییس صداوسیما در ادامه درباره ی یکی از بخش های این نمایشگاه در عرصه هوش مصنوعی عنوان کرد: ستاد هوش مصنوعی در سازمان به وجود آمد بااینکه با محوریت مرکز طرح و برنامه سازمان اما همه حوزه های فنی و ثبت محتوا مشارکت داشتند. دغدغه رهبر انقلاب این است که ما فقط مصرف کننده خدمات دنیا در این زمینه نباشیم و متناسب با ظرفیت ها و امکانات پیش برنده باشیم. در تولید محتوا با بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی هم به اتقان بیشتر در ارائه محتوای با کیفیت می رسیم و هم سرعت بیشتر. همین طور هوش مصنوعی در عرصه متن و فیلم نامه هم می تواند به کمک رسانه ملی بیاید. وی در پاسخ به سوالی درباره ی تفاوت استانداردها در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون عنوان کرد: تفاوتی بین معیارها و فاکتورهای نظارتی ساترا با آن چه که در رسانه ملی اعمال می شود نیست. حوزه مخاطب نمایش خانگی با گستره وسیع مخاطب رسانه ملی متفاوت تر است و تقیدی که باید در رسانه ملی در توجه به هنجارها و معیارهای اخلاقی در رسانه ملی باشد حتما بیشتر است. جبلی افزود: تهیه کننده ای که در تلویزیون کار می کند می داند با مخاطب چند ده میلیونی ارتباط دارد بدین سبب این معیارها را باتوجه به خواست مخاطب بیشتر در نظر می گیرد اما منظور این نیست که تولیدکننده نمایش خانگی به این معیارها بی توجه است. دفاع از منافع تولیدکنندگان و توجه به حقوق مخاطبان نیاز به تنظیم گری دارد. این نهادها در همه جهان حضورشان لازم است و در کشور ما هم به وجود آمده اند. این که ساترا تا چه حد موفق بوده است قابل ارزیابی است اما این همزبانی بین فعالان این عرصه و ساترا بیشتر می شود. رییس صداوسیما در پاسخ به خبرنگار مهر درباره ی وعده پخش سریال های شبکه خانگی در تلویزیون تصریح کرد: امیدواریم از تعامل خوبی که میان ما و تهیه کنندگان است، استفاده نمائیم. قولی که دادیم فقط وعده نیست. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه کننده است نه سکو و این معنایش این است که ساترا می تواند زمینه ای را فراهم آورد که هرچقدر تولیدکنندگان محتوا خودرا بیشتر به رسانه ملی نزدیک کنند بهتر می تواند به آنها این فضا را برای عرضه آثارشان بدهد. با اینحال حمایت فقط پخش روی آنتن نیست خیلی از خدمات مثل تلوبیون و دیگر امکانات همچون این حمایت هاست. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره ی نبود ۲ پلت فرم اصلی شبکه خانگی در نمایشگاه عنوان کرد: ما از سکوهایی با مخاطب ۲۰ میلیونی میزبانی می نماییم. این که برخی سکوها علاقمند باشند در این جمع حضور داشته باشند یا نه تصمیم خودشان است اما امیدوار هستم این نزدیکی بیشتر بین سکوها، فعالان و تولیدکننده ها با سازمان تنظیم گر بیشتر و هم افزایی ها گسترش یابد. جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره ی رونق تولید در شبکه خانگی در مقابل صداوسیما اشاره کرد: رونق تولید نمایشی در صداوسیما روز به روز بیشتر می شود. ۹ مجموعه جلو دوربین داریم و آثار دیگری در پیش تولید و نگارش هستند. عرضه آثار نمایشی در شبکه خانگی با صداوسیما قابل قیاس نیست. آن اثار بصورت هفتگی پخش می شوند و بستر ما روزپخش است. او در آخر درباره ی فعالیت برخی برندها در شبکه نمایش خانگی و کوچ از تلویزیون اشاره کرد: رسانه ملی به حفظ ظرفیت ها و برندها اهتمام دارد. فضای نمایش خانگی با فضای رسانه ملی و مخاطب هایشان با هم متفاوت می باشد. درآمد تهیه کنندگان این ۲ حوزه متفاوت می باشد و مجموع اینها موجب می شود که تولیدکنندگان و فعالان انتخاب کنند که در کدام حوزه کار کنند. برخی هم هستند که در صداوسیما و شبکه خانگی هر ۲ تولید دارند. ما خیلی از ویژندهای دوره های قبل را ادامه دادیم بلکه حتی داریم برندهایی را که خاک می خورد احیا می نماییم، با اینحال برخی ترجیح می دهند در شبکه خانگی کار کنند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.