دیتابیس مدیریت شده ابری یک صرفه جویی ۵۰درصدی برای کسب وکارهای ایرانی

به گزارش نیوزتل، نتایج تازه ترین پژوهش بازار در رابطه با صرفه اقتصادی استفاده از دیتابیس مدیریت شده ابری در مقایسه با نمونه های سنتی آن منتشر گردید.

به گزارش نیوزتل به نقل از روابط عمومی آروان کلاد، جدید ترین بررسی های آروان کلاد در بازار ابری ایران نشان داده است که استفاده از خدمات ارائه دهندگان DBaaS (دیتابیس مدیریت شده ی ابری) برای کسب وکارهای ایرانی به طور متوسط سبب کاهش ۴۰ درصدی هزینه ها نسبت به راه اندازی در نمونه های سنتی آن می شود. در واقع اگر یک کسب و کار به جای استفاده از یک دیتابیس غیرمدیریت شده، این سرویس را از یک ارائه دهنده ی خدمات ابری تهیه نماید، تا ۱۰ درصد برای کسب وکارهای بزرگ، ۵۹ درصد در کسب وکارهای متوسط و ۵۳ درصد در کسب وکارهای کوچک سبب صرفه جویی در کل هزینه های استفاده (راه اندازی، نگهداری و مدیریت) این سرویس می شود.
دیتابیس مدیریت شده ی ابری یا Managed Database سرویسی است که در آن دیتابیس روی یک زیرساخت ابری میزبانی و از جانب پروایدر (شرکت ارائه دهنده ی خدمات ابری) راه اندازی، نگهداری و مدیریت می شود.
اهمیت این سرویس در آن است که سازمان ها به جای راه اندازی و مدیریت دیتابیس ها می توانند از یک دیتابیس مدیریت شده ی ابری بهره گیرند با سرعت بیش تر و با هزینه ی کم تری تمام موارد در رابطه با راه اندازی، نگه داری و مدیریت دیتابیس شان را به شرکتهای ابری ارائه دهنده ی این خدمات بسپارند.
تاثیر استفاده از DBaaS در کسب وکارهای کشور
دیتابیس مدیریت شده ی ابری می تواند برای تمام کسب و کارها کارآمد باشد؛ بررسی ها هم نشان داده است که این محصول برای انواع کسب و کارها (صنعتی، حمل و نقل، رسانه ها، تجارت الکترونیک، فناوری، مالی و بانکی و…) استفاده می شود؛ اما در ادامه برای ملموس تر شدن این مقایسه، سه کسب و کار کشور (با اندازه ی بزرگ، متوسط و کوچک) را به شکل فرضی معیار قرار دادیم و تأثیر هزینه های راه اندازی دیتابیس را در دو بخش هزینه های زیرساختی مانند هزینه های پردازش، ذخیره سازی و ترافیک (Infrastructure Costs) و هزینه های در رابطه با منابع انسانی و عملیاتی (Operational & Maintenance Costs) برآورد کردیم و درنهایت تفاوت هزینه ها را در هر دو نوع استفاده، سنجیدیم.

نتیجه این می شود که استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی ابری برای یک کسب و کار فرضی بزرگ ایرانی تا حدود ۱۰ درصد صرفه جویی به همراه می آورد. این تجربه در یک کسب و کار متوسط به اندازه ی ۵۹ درصد و در یک کسب و کار کوچک تا ۵۳ درصد هزینه ها را نسبت به زمانیکه خود شرکت ها بخواهند یک دیتابیس راه اندازی کنند، کم می کند. بعلاوه باید اظهار داشت که در محاسبه ی این اعداد صرفه جویی های متاثر از کوتاه شدن زمان time-to-market و برخی دیگر از هزینه های نهان درنظر گرفته نشده است.
تمایل سه برابری کسب وکارهای دنیا برای دیتابیس مدیریت شده ی ابری
طبق آخرین بررسی های ITRC میزان هزینه های راه اندازی سنتی این سرویس، به قدری بالاست که تا سال ۲۰۳۰ تمایل کسب و کارها برای بهره مندی از سرویس دیتابیس مدیریت شده ی ابری تا سه برابر بیش تر خواهد شد. هم چنین روند افزایشی استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی ابری و اندازه ی بازار DBaaS در سالهای اخیر تا آن جاست که از ۱۹.۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲۴.۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ (با نرخ رشد ترکیبی ۲۴ درصد) رسیده است. علت آنرا هم باید در افزایش تجربه ی امنیت داده ها، انطباق با مقررات، افزایش پذیرش تکنولوژی ابری، پیشگیری از حوادث امنیتی و استقبال کسب و کارها در راه تحول دیجیتال دانست. پیشبینی ها هم نشان داده است که دیتابیس مدیریت شده ی ابری در سال ۲۰۲۸ با نرخ رشد سالانه ی ۲۱.۴ درصد به ۵۲.۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. پژوهش گران این رشد را در رابطه با گسترش اینترنت اشیا (IoT) پردازش لبه (Edge Computing) هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، محیط های ترکیبی (Hybrid Cloud) و چند ابری (Multi-Cloud)، و افزایش علاقه به دورکاری می دانند.
معیارمان برای اندازه گیری کسب و کارها چه بود؟ به ایران برگردیم و اینکه در سه شرکت متفاوت ایرانی میزان صرفه جویی ناشی از دیتابیس مدیریت شده ی ابری تا چه اندازه است؟ برای این بررسی متغیرهای در رابطه با «بازدید وبسایت » این کسب و کارها را معیار اندازه ی مصرف شان از سرویس دیتابیس ابری قرار دادیم. چون که تعداد کاربرهای فعال، بازدید ماهانه، میزان ماندگاری مخاطب در سایت و… ارتباط مستقیمی با میزان استفاده و هزینه کردشان از ظرفیت DBaaS دارد. تمامی هزینه ها در این بررسی، به تومان است.

به این ترتیب کسب وکار بزرگ در این بررسی با میزان ماهانه ی ۱۶ میلیون بازدید کاربران و کسب وکار متوسط با بازدید ۲۰۰ هزار و کسب وکار کوچک با میزان ۵۰ هزار بازدید در ماه، سه گزینه ی فرضی بررسی تأثیر استفاده از ارائه دهنده ی DBaas شدند. به ترتیب هرکدام از این کسب و کارها در سه بخش CPU، RAM و Disk از منابع پردازشی و ذخیره سازی مورد نیاز برای دیتابیس استفاده می نمایند. این بخش هم همان گونه که در جدول بالا مشخص است هزینه کردهای متفاوتی را ایجاد می کنند.
استفاده از دیتابیس سنتی در مقایسه با دیتابیس ابری چه هزینه هایی دارد؟
هزینه های راه اندازی یک سرویس دیتابیس بدون استفاده از خدمات دیتابیس مدیریت شده از یک شرکت ابری را باید در دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول هزینه های زیرساختی (Infra Cost Infrastructure Costs) و بخش دوم هزینه ی عملیاتی شامل راه اندازی و نگهداری ( Operational & Maintenance Costs).
علامت خط تیره به معنای امکاناتی است که به سبب دشواری راه اندازی و هزینه های بالا، کسب وکارهای کوچک و متوسط به صورت معمول از آن استفاده نمی کنند.
همان طور که در جدول بالا دیده می شود کسب وکارهای سه گانه ی ما بدون دیتابیس مدیریت شده ی ابری، به ترتیب باید نزدیک به ۶ میلیارد، ۸۸ میلیون و ۱۵ میلیون تومان برای بخش زیرساختی هزینه صرف کنند.
در کنار این اعداد (طبق جدول پایین) هزینه های ماهانه ی عملیاتی معادل ۶۶۰ میلیون تومان برای ۶ نیروی کار متخصص و نیمه متخصص برای کسب وکار بزرگ، ۳۸۰ میلیون تومان برای کسب وکار متوسط برای ۳ نیروی کار تمام وقت و ۴۰ میلیون تومان برای یک متخصص به صورت پاره وقت در یک کسب وکار کوچک هزینه خواهد داشت. این هزینه ها شامل تمام هزینه های مستقیم و غیرمستقیم پرداختی به نیروی انسانی (شامل حقوق و دست مزد، پاداش، هزینه های اداری و…) می شود. بعلاوه، سعی کردیم در این تقسیم بندی به مسئله ی احتمال برخورداری از نیروهای موثرتر در شرکتهای بزرگ تر که منجر به استفاده ی بهینه تر از منابع می شود، وزن متفاوتی بدهیم.

به این ترتیب طبق جدول پایین، هزینه های سه شرکت فرضی در وضعیت بدون استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی ابری، حدود ۷ میلیارد تومان برای یک شرکت بزرگ، ۴۶۰ میلیون تومان برای یک شرکت متوسط و ۵۵ میلیون تومان برای یک شرکت کوچک هزینه ایجاد می کند.

حال تصور نماییم این سه شرکت فرضی ما سرویس دیتابیس شان را از یک شرکت ابری (دیتابیس مدیریت شده ی ابری) دریافت نمایند. چه میزان از هزینه ها کم می شود؟
همان طور که در جدول زیر مشخص است، در قسمت هزینه های ماهانه ی در رابطه با منابع زیرساختی برای کسب و کار بزرگ، ۶ میلیارد تومان، برای کسب و کار متوسط، ۴۴ میلیون تومان و برای کسب و کار کوچک، ۶میلیون تومان خواهد بود.

توجه داشته باشید که در وضعیت استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی، سه مورد (HAProxy traffic+backup) هزینه ای نخواهد داشت. این هزینه ها (طبق جدول زیر) در قسمت هزینه های عملیاتی هم کاهش چشم گیری دارد؛ برای شرکت اول ۲۳۰ میلیون تومان و برای شرکت دوم ۱۵۰ میلیون تومان و برای شرکت سوم ۲۰ میلیون تومان، هزینه خواهد داشت. در وضعیت دیتابیس مدیریت شده ی ابری، راه‎اندازی و نگهداری به عهده ی پروایدر است، درنتیجه هزینه های عملیاتی کسب و کارها کاهش پیدا می کند و این ظرفیت مازاد می تواند برای توسعه و بخش های دیگر کسب وکارشان استفاده گردد.
به این ترتیب در این وضعیت برای کسب و کار بزرگ حدود ۶ میلیارد، برای کسب و کار متوسط ۱۹۴ میلیون و برای کسب و کار کوچک ۲۶ میلیون تومان هزینه دارد.
این یعنی در کل استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی ابری در قسمت هزینه های زیرساختی در کسب وکارهای بزرگ، تاحدود ۴ درصد، برای کسب وکارهای متوسط به اندازه ی ۵۰ درصد و برای کسب وکارهای کوچک تا ۶۰ درصد صرفه جویی دارد.
این قیاس در وضعیت هزینه های عملیاتی هم در هر سه شرکت به ترتیب به اندازه ی ۶۵ درصد در شرکت بزرگ، ۶۱ درصد در شرکت متوسط و ۵۰ درصد در شرکت کوچک، صرفه جویی به همراه دارد. این موارد در رابطه با ی نیروی انسانی با ضریب بهره وری (Efficiency) محاسبه شده است.
نتیجه این شد که استفاده از دیتابیس مدیریت شده ی ابری برای یک کسب و کار فرضی بزرگ ایرانی تا حدود ۱۰ درصد، در یک کسب و کار متوسط به اندازه ی ۵۹ درصد و در یک کسب و کار کوچک به اندازه ی ۵۳ درصد هزینه ها را نسبت به زمانیکه خود شرکت ها بخواهند یک دیتابیس ابری سنتی راه اندازی کنند، کاهش می دهد.
همه ی این اعداد نشان داده است که استفاده از دیتابیس ابری هزینه ی کلی راه اندازی اولیه و نگهداری آنرا برای کسب و کارها و صنایع شان کم می کند. هم چنین طبق شاخص بازگشت سرمایه در آینده (Return on investment in the future) سودآوری در سالهای پس از راه اندازی را هم به همراه خواهد داشت. به این معنا میتوان ادعا کرد که این نوع دیتابیس ها نوعی صرفه جویی آشکار و آورده ی مالی در شروع فعالیت دارند و در ادامه هم نوعی صرفه جویی پنهان را برای کسب و کارها به ارمغان می آورند. البته جهت بررسی و اندازه گیری این نوع دوم از سودآوری پنهان، باید تأثیر دیتابیس مدیریت شده ی ابری را در بلندمدت بر کسب و کارها سنجید.
امیر معبودی، مدیر محصول دیتابیس ابری آروان کلاد: دیتابیس ابری یک مزیت رقابتی جدی برای کسب وکارها
«این اعداد فقط به معنای یک صرفه جویی و بازگشت هزینه ی ساده نیست. در واقع استفاده از دیتابیس مدیریت‎شده ی ابری ظرفیت آزاد شده ای نزدیک ۵۰ درصد برای کسب و کارها دارد؛ ظرفیتی که می تواند صرف فعالیتهای نوآورانه یا تمرکز بر توسعه‌ی کسب و کارها شود. بدین سان میتوان ادعا کرد که استفاده از دیتابیس ابری مدیریت شده با سرعت بیش تر و با هزینه ی کم تر، می تواند به کل آن کسب و کار و اکوسیستم دیجیتال کمک نماید. درنهایت همه ی این عددها یک معنا دارند: دیتابیس مدیریت شده ی ابری با صرفه جویی های نوآورانه، زمان ورود به بازار (Tim-to-Market) را هم کاهش می دهد
امیر معبودی، مدیر محصول تیم دیتابیس مدیریت شده ی آروان کلاد می گوید که از آغاز بهره برداری این محصول تا امروز استقبال گسترده ای داشته ایم و روند روبه رشد این استقبال هم نشان داده است که بازار ایران ظرفیت و درک خوبی نسبت به این محصول پیشرو در لبه های تکنولوژی دارد. بعلاوه، ما امیدواریم بعنوان یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه ی راه اندازی دیتابیس مدیریت شده ی ابری اعلام نماییم که علاوه بر Managed MySQL، Managed PostgreSQL را هم به این محصول اضافه کرده ایم.
دیتابیس مدیریت شده ی آروان کلاد با بهره مندی از خصوصیت High Availability با بهره گیری از نودهای Standby، مدت زمان بازیابی سرویس در زمان بروز مشکل احتمالی برای نود Primary را به ۲ دقیقه می کاهد و از Data Loss جلوگیری می کند. هم چنین دیتابیس های Single node هم از مکانیزم بازیابی خودکار بهره مند هستند و در حالت بروز مشکل به شکل خودکار بازیابی می شوند (در این حالت مدت زمان بازیابی سرویس به اندازه ای که داده ها Restore شوند، زمان می برد و در بدترین حالت تغییرات ۵ دقیقه آخر از دست خواهد رفت). از دیگر خصوصیت های جدید دیتابیس مدیریت شده ی آروان کلاد، firewall است که با هدف افزایش امنیت داده های کاربران توسعه داده شد؛ در واقع در این حالت فقط آدرس های مجاز به دیتابیس دسترسی خواهند داشت.

منبع: