شرکت های فناوری در آینه سال ۲۰۲۵ پایان مهمانی اینستاگرام و تنازع بقا با هوش مصنوعی

نیوزتل: پیش بینی ها حاکی از آنست در سال ۲۰۲۵ هرچند شرکت های فناوری و رسانه های اجتماعی با چالش های مختلفی روبرو هستند اما با شکوفایی هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف می کوشند به حیات خود ادامه دهند.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، پلت فرم ها و شرکتها حالا با تاکید بر فناوری نوظهور هوش مصنوعی پوسته انداخته اند و به غول هایی تبدیل گشته اند که هر کدام کوشش می کنند تمام نیازهای کاربران را یک جا تامین کنند. با این وجود مسیرها آنها چندان بی تلاطم نخواهد بود و آنها با چالش های مختلفی روبرو خواهند بود.
آنچه در زیر می خوانید فراز و نشیب هایی است که کارشناسان مختلف برای غول های فناوری در سال جدید میلادی پیش بینی می کنند.
گوگل درگیر تجزیه کروم و اتکای بالاتر از پیش بر هوش مصنوعی
در سال ۲۰۲۴ میلادی گوگل به عنوان رهبر دنیای تبلیغات دیجیتال با مشکلات زیادی روبرو شد برای اینکه کسب و کار آن در کشورهای مختلف از چند جهت تحت حمله قرار گرفت و رگولاتورها اهتمام داشتند سلطه آن بر بازار را از بین ببرند و قابلیت های جمع آوری داده آنرا محدود کنند. رای شکایت وزارت دادگستری آمریکا که در ماه آگوست ۲۰۲۴ میلادی اعلام گردید را شاید بتوان مهم ترین تهدید برای این کشور در سال ۲۰۲۵ میلادی قلمداد کرد. طبق این رای گوگل در عرصه جستجوی اینترنتی انحصار غیرقانونی دارد. وزارت دادگستری در دومین دادگاه پیشنهاد کرد گوگل مرورگر کروم که بیشترین سهم بازار جستجو اینترنتی جهان را دارد، بفروشد و همین مساله قابلیت های تبلیغاتی شرکت را به میزان قابل توجهی می کاهد.
علاوه بر آن گوگل در اروپا با جریمه ها و تحقیقات زیادی درباب تبلیغات هدفمند برای افراد زیر سن قانونی روبرو است.
هرچند پیش بینی آینده گوگل در سال ۲۰۲۵ کار سختی است. اما با عنایت به روندهای فعلی می توان پیش بینی نمود در سال جدید میلادی هوش مصنوعی بطور عمیق در محصولات و سرویس آن یکپارچه می شود و نقش متاورس نیز پررنگ تر می شود. با این وجود ناوبری در میانه موانع قانونی، رقابت شدید و ملاحظات اخلاقی برای ادامه موفقیت گوگل ضروری است.
از سوی دیگر دستیار هوشمند گوگل قابلیت های هوش مصنوعی وسیع تری را برای کاربران دستگاههای اندروید ارائه خواهد نمود و به رقیبی جدید برای دیگر بازیگران بازار تبدیل خواهد شد.
تلاش مایکروسافت برای ماندن در اوج
نشریه وال استریت ژورنال در مصاحبه ای درباره ی آینده مایکروسافت در ۲۰۲۵ میلادی می نویسد: این شرکت یکی از برندگان اولیه مسابقه هوش مصنوعی بود اما رقبا همچنان جایگاه آنرا با وجود سرمایه گذاری عظیم در پلت فرم هوش مصنوعی اوپن ای آی تهدید می کنند.
مایکروسافت علاوه بر آن بخش های سخت افزاری، بازی ویدئویی و کسب و کار ابر رایانشی دارد و همین طور با چالش های حقوقی گوناگون در حوزه سلطه بر بازار روبرو است.
تام دوتان یکی از خبرنگاران حوزه فناوری در اینباره می گوید: سوالات زیادی درباره ی آینده این شرکت وجود دارد. نخست کسب و کار هوش مصنوعی آن باید خودرا تثبیت کند.
این شرکت محصولات زیادی در بازار دارد همچون Copilot که دستیار هوش مصنوعی آن برای ابزارهایی مانند ورد و اکسل است. همین طور یک دستیار هوش مصنوعی دیگر نیز به موتور جستجوی بینگ متصل است. تمام این ابزارها موفقیت نسبی یا اندک داشته اند. سرمایه گذاران البته در اوایل با این امر مشکلی نداشتند و شاهد رشد کسب و کار ابررایانشی آزور بودند اما حالا فشار بیشتری برشرکت وارد خواهد شد برای اینکه نتایج واقعی و میزان به کارگیری ابزارهای آن مشخص می شود بدین سبب مایکروسافت تلاش خواهد نمود این روند را گسترش دهد و تقویت کند.
از سوی دیگر مایکروسافت موقعیت حساسی در عرصه هوش مصنوعی دارد. این شرکت با اوپن ای آی همکاری می کند اما تا حدودی برای ساخت مدل هوش مصنوعی باکیفیت محصول اوپن ای آی با این شرکت رقابت می کند. چالش شرکت در سال آینده میلادی شکایت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا بر اساس نقض قوانین آنتی تراست به ویژه در کسب و کار ابررایانشی شرکت است. این درحالی است که دیگر شرکت های بزرگ فناوری نیز با تحقیقات رگولاتوری روبرو هستند. حالا مایکروسافت نیز به جمع آنها پیوسته است.
متا گرفتار تحقیقات دولت ها اما خوش بین به آینده
متا در سال آینده با چالش های مختلفی روبرو خواهد شد. این امر به ویژه با حضور باردیگر دونالد ترامپ در کاخ سفید تشدید می شود برای اینکه این دو رابطه چندان خوبی نداشتند. اما مارک زاکربرگ که رابطه خوبی با دونالد ترامپ نداشت، اهتمام دارد این رابطه را ترمیم کند و به صندوق تحلیف او کمک کرد از طرفی موضع ترامپ نسبت به شرکت های فناوری و شبکه های اجتماعی نیز تغییر یافته است.
در این میان زاکربرگ رابطه خصمانه با هم پیمان دونالد ترامپ یعنی ایلان ماسک داشته است.
متا در سال آینده میلادی از نظر اقتصادی رشد خواهد نمود و پیش بینی می شود ارزش سهام آن رشد کند. همزمان این پلت فرم باید روی فرصت های نوین سرمایه گذاری کند. تعهد این شرکت به راندمان باید با سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و Reality Labs متوازن شود. همین طور متا باید بتواند از پلت فرم های جدیدتر خود درآمدزایی کند. توانایی این شرکت در تغییر چشم انداز رگولاتوری و سیاسی برای ادامه رشدش حیاتی می باشد.
همچنین اظهارنظرهای مارک زاکربرگ درباره ی هوش مصنوعی نشان دهنده اهمیت این فناوری برای متا است. هوش مصنوعی برخلاف سرویسهای معمول این شرکت مانند اینستاگرام و فیسبوک زاکربرگ می خواهد آنرا به پلت فرم های مختلف مرتبط کند که با رقابت به اوپن ای آی ادامه دهد.
در حالی که خانواده چت جی پی تی اوپن ای آی بسیار محبوب شده اند خانواده مدلهای هوش مصنوعی Llama متا خاصیت های جدیدتری مانند دستیار هوش مصنوعی دیجیتال متا را فراهم می آورد. این چت بات نشان دهنده روش اصلی زاکربرگ است. تحلیلگران معتقدند متا در عرصه هوش مصنوعی مولد در ۲۰۲۵ میلادی برنده خواهد بود. دراین میان تصمیم دولت درباره ی آینده تیک تاک و واگذاری آن به شرکت های آمریکایی به شدت روی پلت فرم های متا تاثیر می گذارد و به سود آنست.
یوتیوب آماده تصاحب بازار با ویدیوهای کوتاه
یوتیوب در سال آینده به عنوان یک بازیگر بزرگ برنامه های مبتنی بر ویدیوهای کوتاه ظاهر می شود. در صورتی که تیک تاک در امریکا ممنوع شود، محبوبیت این اپ بیشتر خواهد شد. اما اگر تیک تاک در بازار بماند، بازهم یوتیوب شورتس رشد خواهد نمود.
طبق گزارش مرکز مطالعه پیو، یوتیوب پلت فرم برتر میان کاربران نوجوان آمریکایی است.
این مطالعه همین طور نشان داد یوتیوب بیشترین بازدید را دارد و ۷۳ درصد نوجوانان بطور روزانه از آن استفاده می نمایند. علاوه بر آن یوتیوب اخیراً اعلام نمود کاربران می توانند ویدیوهای کوتاه تا ۳ دقیقه را اپلود کنند. این تغییر فرصتی ایده آل برای برندها فراهم می آورد تا محتوایشان را به نمایش بگذارند.
اهمیت یافتن حریم خصوصی در اینستاگرام
در دنیای درخشان و فیلتر شده اینستاگرام یک سایه روز به روز بلندتر می شود. درحالیکه متا اهتمام دارد سیاست پلت فرم هایش را در ۲۰۲۵ میلادی یکپارچه کند، یک عنصر دیگر درحال ظهور است که به شبکه اجتماعی تاریک مشهور شده. البته این داستانی ترسناک نیست بلکه روایتی از آنست که چگونه کاربران به آرامی چشم انداز شبکه های اجتماعی را تغییر می دهند.
ماریا چن یک معلم اندک اندک متوجه شده دانش آموزان نوجوانش با وجود آنکه در اینستاگرام فعالیت دارند اما محاورات واقعی آنها به سرورهای خصوصی و گروههای چت رمزگذاری شده دیسکورد منتقل شده است. گویی این جوانان در ۲ دنیای متفاوت زندگی می کنند که یکی برای نمایش و دیگر زندگی واقعی است.
این پدیده به عنوان جامعه تاریک یاد می شود و به اشتراک گذاری اجتماعی گفته می شود که خارج از تحلیل های سنتی یعنی در اپ های پیام رسان خصوصی، ایمیل ها، پلت فرم های پیام رسان ایمن و حتی پیامک صورت می گیرد. سیاست های جدید متا نیز بالاجبار به این روند دامن خواهد زد.
دکتر جیمز مارتینز یکی از پژوهشگران رفتار دیجیتال در اینباره می گوید: این رفتار مشابه گفتگو در یک مهمانی در مقابل گفتگو در اتاق نشیمن خانه خود است. سیاست اشتراک گذاری مشترک داده میان پلت فرم های متا سبب شده برخی از کاربران احساس کنند همیشه در مهمانی هستند. بدین سبب آنها تلاش می کنند حریم خصوصی خودرا بسازند.
در این میان آمار و ارقام روایت جالبی را نشان می دهند. پارامترهای تعامل نشان دهنده فعالیت مداوم است برای اینکه درصد فزایندی از اشتراک گذاری محتوا در کانال های خصوصی رخ می دهد مانند اشتراک گذاری اسکرین شات ها در گروههای واتس اپ، ارسال لینک ها بوسیله تلگرام، بحث و گفتگو درباره ی استوری ها در کانال های دیسکورد، اشتراک گذاری سفارش ها با استفاده از اپ های پیام رسان ایمن.
جالب آنکه تلاش متا برای ایجاد یک اکوسیستم مرتبط تر و شفاف ترممکن است سبب شود کاربر به سوی انتخابهای خصوصی تر بروند. در این وضعیت با عنایت به مجموعه وسیع داده ها و قابلیت های اشتراک گذاری داده ها بین پلت فرم ها، کاربران بالاتر از هر زمان دیگری نسبت به ردپای دیجیتال خود با احتیاط عمل می کنند.
در این میان در ۲۰۲۵ میلادی احیانا شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود: پلت فرم های عمومی بالاتر از پیش به یکدیگر متصل و مبتنی بر هوش مصنوعی می شوند. یک اکوسیستم اشتراک گذاری خصوصی و ارتباط واقعی به وجود می آید. کاربران در مدیریت حضور خوددر فضاهای دیجیتال عمومی و خصوصی پیشرفته تر عمل می کنند. برندها تلاش می کنند در هر دو فضا کاربران را درگیر کنند.
همچنین پیش بینی می شود در ۲۰۲۵ میلادی سلطه ویدیوهای کوتاه تر بر اینستاگرام چیره شود. ریلز همچنان بازیگر مهم در این پلت فرم است و ابزار و خاصیت های نوین و خلاقانه ای برای آن ظهور می کنند. هوش مصنوعی خاصیت های پیشرفته تری برای اصلاح ویدئو در اپ ارائه می کند و کاربران می توانند ریلز و استوری های حرفه ای تری بسازند. از طرفی هوش مصنوعی نقشی مهم در تولید محتوا خواهد داشت. ابزارهای مبتنی بر این فناوری برای تولید ویدئو، محتوای گرافیکی و حتی نوشتن کپشن ها به کار گرفته می شود. در کنار این موارد ایجاد اجتماعات در این پلت فرم کلیدی خواهد بود. اینستاگرام روی تعامل واقعی و معنادار بین برندها و فالورهایشان تمرکز خواهد نمود. همین طور تجربه خرید در بستر یکپارچه ای صورت می گیرد برای اینکه قابلیت های تجارت الکترونیک بیشتری عرضه خواهد شد.
بیم و امیدهای ایکس برای سودآوری در ۲۰۲۵
ایکس پلتفرمی که به ایلان ماسک هم پیمان دونالد متعلق می باشد، به نظر می آید سال سختی پیش رو دارد. کارشناسان تخمین می زنند نرخ تعامل در این پلت فرم کاهش پیدا کند و کسب و کار و افراد برای فعالیت و ارتباط در این پلت فرم با چالش روبرو شوند. این شبکه اجتماعی که زمانی فضایی فعال و پویا داشت حالا به یک میدان جنگ تبدیل گشته است. با این وجود کارشناسان امیدوارند ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند بر این چالش ها غلبه کنند و تعامل صفر در این پلت فرم را به ارتباطاتی با معنا تبدیل کنند. با گذر زمان ایکس تحول یافته و الگوریتم ها را بر طبق آگهی بر محتوای اصلی اولویت بندی کرده است.

اما ماسک برای حل این مشکلات احیانا از ابزارهای مختلف کمک می گیرد که یکی از آنها هوش مصنوعی است. از این ابزار برای نظارت برمحتوا استفاده می شود و همزمان برای احراز هویت کاربران به کارمندان انسانی کمک می نماید. علاوه بر آن هوش مصنوعی به شناسایی توئیت های حاوی اخبار جعلی و بات ها کمک می نماید
از سوی دیگر ماسک به خوبی می داند رمزارزها و NFTها بخشی مهم از فرهنگ دیجیتال هستند. وی در ایجاد این فرهنگ نیز شریک بوده است. در سال آینده ماسک ایکس را به یک مکان ایده برای مذاکره و شراکت در فرهنگ Web۳ برای رمزارزها تبدیل می کند و شرکت می تواند بدون اتکا به تبلیغات به درآمدزایی برسد.
علاوه بر آن ایکس برای موفق بودن نیازمند آنست که تقاضاهای کاربران از یک شبکه اجتماعی را تامین کند. کیسی نیوتن بنیانگذار نشریه پلتفرمر اعتقاد دارد ایکس امکان دارد دسترسی API ها را بفروشد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد تجربیاتی متفاوت برای کاربران خلق کنند. این امر سبب می شود بازاری اطراف اکوسیستم ایکس ایجاد شود که توسعه دهندگان در آن الگوریتم های رده بندی، تعامل کاربران و پلاگین ها را خرید و فروش می کنند. تولید مینی محصولات ایکس مانند پوسته های مختلف برای پروفایل ها به یک جایگزین برای نمایش تبلیغات در پلت فرم تبدیل گردد.
همچنین پیش بینی می شود ایکس در ۲۰۲۵ میلادی مملو از NFT باشد.
بلواسکای از مد می افتد
هرچند شهرت ایکس یا ایکس فعلی همچنان در حال سقوط است. بسیاری امیدوارند پلت فرم بلواسکای به یک شبکه پیام محور محبوب تبدیل گردد و جای آنرا بگیرد. هرچند بلواسکای در چند ماه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است اما کل کاربران آن هنوز به اندازه قسمتی از کاربران تردز متا (۳۰۰ میلیون کاربر) نیست. بلواسکای هم اکنون بالاتر از ۲۵ میلیون کاربردارد.
از سوی دیگر تعداد دانلود این اپ در نوامبر ۲۰۲۴ میلادی در iOSو اندروید کاسته شده است. همین مساله سبب می شود در ۲۰۲۵ میلادی بلواسکای بالاتر از پیش سقوط کند.
مینی اپ ها آینده تلگرام را می سازند
تلگرام در سال ۲۰۲۴ ادعا کرد ماهانه بالاتر از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و بنابراین یک مکان ایده آل برای فعالیت کسب و کارها بشمار می رود. حالا تلگرام به چیزی فراتر از یک پلت فرم اجتماعی برای اشتراک گذاری میم ها و چت های گروهی تبدیل گشته است.
این شرکت همین طور در سال ۲۰۲۴ اعلام نمود برای اولین بار به درآمدزایی دست یافته است. طبق آمار نوامبر ۲۰۲۴ میلادی این پلت فرم بالاتر از ۱.۴ میلیون کانال اشتراکی دارد و روزانه بالاتر از ۱۶۷ میلیون پیام در آن ارسال می شود.
تلگرام از مدت ها قبل خاصیت های خاص یک پیام رسان که آنرا محبوب کرد، از دست داده و از یک ابزار ارتباطی که مهم ترین مزیت آن رمزگذاری سربه سر بود، حالا مختصات یک شبکه اجتماعی معمول مانند فیسبوک را به دست آورده است. در این بستر کانال ها ظاهر شده اند که نه فقط منبع اطلاعات هستند بلکه در آنها بحث و گفتگوهای مختلفی در آن شکل می گیرد و این روند در سال آینده نیز گسترده می شود.
در این میان با توجه به آنکه پیش بینی می شود آینده بازیهای رایانشی غیر متمرکز شود، تلگرام رهبر این روند خواهدبود. انبوهی از بازیکنان بازیهای رایانشی مشغول خرید و تبادل دارایی های دیجیتال هستند و تلگرام پلت فرم ایده آل برای معرفی و Web۳ به حساب می آید.

در سال آینده موج جدید موفقیت در صنعت بازیهای رایانشی با کمک تلگرام صورت می گیرد. این پلت فرم به یک بستر برای توسعه بازی تلگرام ( Telegram game)تبدیل می شود و توانایی تسهیل ارتباط سریع و آپدیت های واقعی را خواهد داشت. بنابراین اکوسیستم ایده آل برای تمرکززدایی از بازیها به حساب می آید.
از سوی دیگر پروژه های «ضربه برای پرداخت» ( tap to pay) تلگرام در صنعت رمزارز و گروههای در رابطه با آن به شدت محبوب شده و مسیری راحت برای کاربران فراهم می آورد که با انجام فعالیتهای ساده توکن های دیجیتال جمع آوری کنند.
پروژه هایی مانند notCoin و Dogsبا موفقیت روبرو می شوند. از طرفی سال آینده پروژه های «تلگرام ایردراپ» به توانایی آنها در نوآوری فراتر از جذب کاربر کوتاه مدت بستگی دارد.
علاوه بر آن این پلت فرم شیوه استفاده کاربران از اپلیکیشن ها را تغییر می دهد و مینی اپ ها را ارائه می کند. همانطور که نام این برنامه ها نشان می دهد، آنها اپلیکیشن های جمع و جور مبتنی بر وب هستند که در پلت فرم تلگرام ساخته می شوند و تجربه ای روان و تعامل محور را برای کاربر فراهم می آورد. این اپ ها می توانند خدمات تاکسی اینترنتی، بازی رایانشی یا مدیریت کیف پول رمزارز را ارائه نمایند.
مینی اپ های تلگرام با اپلیکیشن های معمول که نیازمند دانلود هستند، تفاوت دارند. آنها بطور مستقیم در تلگرام باز می شوند و کار با آنها بسیار ساده است. توسعه دهندگان نرم افزار نیز طرفداران پرو پا قرص آن به شمار می آیند برای اینکه بر طبق تعامل با Telegram Bot ساخته می شوند، بدین سبب توسعه مدیریت و حتی درآمدزایی مستقیم از آنها بسیار ساده تر است.
این ابزارها برای شرکت کنندگان در بازار حیاتی هستند. دو نمونه از این مینی اپ ها همستر کامبت و نات کوین هستند که در آینده گسترده می شوند.
خطر بلعیده شدن سهم تیک تاک از بازار
زمان به سرعت به ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵ میلادی و موعد واگذاری یا تعطیلی تیک تاک در آمریکا نزدیک می شود. این درحالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا اخیراً موضع نرم تری نسبت به اپ اتخاذ نموده و از دادگاه عالی این کشور خواسته تا قانون مذکور را اجرا نکند تا دولت وی بتواند آنرا بررسی کند. با این وجود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی این پلت فرم همچنان منتظر آینده آن هستند. این درحالی است که رقبای تیک تاک مانند «یوتیوب شورتس» یا ریلز اینستاگرام آماده تصاحب سهم آن از بازار هستند.
تیک تاک برای خالقان محتوا و کارآفرینان فراتر از یک اپلیکیشن به حساب می آید. آنها آنرا یک ابزار اقتصادی و درآمدزایی می دانند. تعداد زیادی از خالقان محتوا در تیک تاک به سرعت بیکار می شوند. خالقان محتوایی که کانال هایشان را متنوع نکرده اند با چالش روبرو می شوند.
اقتصاد خلق محتوا در سراسر دنیا بالاتر از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و پیش بینی می شود این رقم تا ۲۰۲۷ میلادی به ۴۸۰ میلیارد دلار برسد که با ممنوعیت تیک تاک با اختلال روبرو می شود. به عنوان مثال تعطیلی این اپ به از بین رفتن ۱.۳ میلیارد دلار درآمد کسب و کارهای کوچک و خالقان محتوای آمریکایی در یک ماه منجر می شود.
بنابراین از دست دادن بازار آمریکا برای تیک تاک چالش بزرگی خواهد بود. با تعطیلی تیک تاک در آمریکا انبوهی از مالکان کسب وکارهای کوچک و خالقان محتوا بیکار می شوند مگر آنکه مالک دیگری پیدا شود اما این تنها چالش تیک تاک نیست تعدادی از کشورهای اروپایی نیز تحقیقاتی درباره ی تیک تاک شروع کرده اند و حتی این اپ در یک کشور مسدود شده است.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.