اخبار فناوری و موبایل
جهان های مجازی از حقیقت افزوده گرفته تا دنیاهای پیشرفته تری مانند ˮمتاورسˮ روز به روز درحال توسعه و گسترش هستند و صنعت مد هم از این عرصه دور نمانده و پای لباس های دیجیتال به این پلت فرم ها باز شده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، در آینده ای نزدیک به جای آنکه برای انتخاب لباس به سمت کمد خود برویم تا برای یک تماس یا جلسه ویدئویی آماده شویم، به سمت کمد مجازی خود خواهیم رفت تا یک لباس دیجیتالی انتخاب کنیم!
اواخر ماه اکتبر و زمانی که “مارک زاکربرگ” از تغییر نام برند خود از فیس بوک به متا رونمایی نمود، ویدئویی برای نمایش چشم انداز خود از آینده منتشر نمود که در آن تمام کارهای هیجان انگیزی که میتوان در جهان مجازی متاورس میتوان انجام داد را به نمایش گذاشت.
حضور کاربران در این دنیای مجازی مقرر است از راه آواتارها صورت گیرد. در واقع مردم یک آواتار سه بُعدی از خودشان را خواهند داشت که در این دنیای مجازی فعالیت می کند. مثلاً می توانیم بوسیله آواتار خودمان در یک جلسه کاری حضور پیدا نماییم. اگر از فضای مجازی استفاده کنید می دانید که هر شخص یک حساب کاربری مشخص دارد که به صورت معمول علاوه بر نام یک تصویر هم در این حساب نمایانگر شخص است. اما حالا در دنیای متاورس آواتار نه تنها تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آنرا شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آنرا به دلخواه تنظیم کنید.
در دنیای متاورس آواتار نه تنها تجسمی سه بعدی از خود شما است و ظاهری مشابه شما دارد بلکه می توانید آنرا شخصی سازی کنید و لباس و کفش و سایر موارد آنرا به دلخواه تنظیم کنید.
کارهای هنر، برگزاری جلسات، تفریح با دوستان همه ی این ها از مواردی بود که در این ویدئو به چشم می خورد اما آن چه که نظر را جلب می کرد خود زاکربرگ بود که با آواتار کارتونی خود در حالیکه شلوار جین، کفش های کتانی سفید و یک تی شرت سرمه ای آستین بلند پوشیده بود اطراف را نشان می داد. ظاهری که برای همه ی ما بسیار آشناست.
اما اگر به نقل از مارک زاکربرگ در آینده بتوانیم هرکاری که تصور می نماییم را انجام دهیم نباید لباس های فوق العاده ای که در کمدهای واقعی اتاقمان نیستند را هم امتحان کنیم؟ همانطور که خود وی در کمد مجازی اش در دنیای متاورس لباسی شبیه یک اسکلت و یک لباس فضانوردی داشت.
دنیای مجازی این نوید را می دهد که می توانید هر کسی که می خواهید باشید، بدون هیچ مانعی مثل گرانش، محیط و اقتصاد. می توانید شجاع تر، زیباتر و ثروتمندتر باشید. سن، وزن و نژاد خویش را تعیین کنید و به هر آنچه در دنیای واقعی غیرقابل دسترس است، دست یابید. خواه یک لباس طراحی شده باشد یا جالب ترین هودی یا پیراهنی که شکوفا می شود و در اطراف شما رشد می کند!
آینده ی دنیای مد و فشن
هم اکنون یک مجموعه صنعتی فناوری مد وجود دارد که می تواند تمام نیازهای آواتارها را برآورده کند. برندهایی وجود دارند که فقط به صورت دیجیتالی کار می کنند و بیشتر از ۱۰۰ مورد از آنها وجود دارد. برای مثال “DressX” که یک بوتیک مجازی است و در سال ۲۰۱۹ توسط “داریا شاپووالووا”(Daria Shapovalova) و “ناتالیا مودنووا”(Natalia Modenova) راه اندازی شد. “DressX” راه جدیدی از استفاده از لباس را خلق کرد. راهی که با آن هر کس می توانست لباسی که می خواهد بپوشد. کاربران می توانستند یک شکل ظاهری را خریداری کنند و سپس عکسی از خود بفرستند تا در لباس مورد نظر قرار بگیرد و در نهایت عکس خویش را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارند. ازاین رو میل آنها به پوشیدن لباس های جدید بدون احتیاج به خریدن انبوهی از محصولات فیزیکی رفع می شد. این برند لباس هایی عرضه می کند که شاید در دنیای واقعی پوشیدن آنها امکان پذیر نباشد. بازی هایی هم برای طراحی لباس وجود دارند مانند Drest که امکان استفاده از هزاران لباس دیجیتالی را برای آواتار شما فراهم می کنند. آمار شرکتهای تولیدکننده ی لباس مجازی و دیجیتالی در حال افزایش می باشد و برندهای زیادی هم اکنون، نسخه های دیجیتالی لباس های خویش را برای جهان متاورس آزمایش می کنند.
گوچی، باغ مجازی گوچی را در پلت فرم “روبلاکس”(Roblox) ایجاد کرد و “رالف لارن”(Ralph Lauren) یک فروشگاه برای لباس های مجازی بوجود آورده است.
“روبلاکس” یک پلت فرم ساخت بازی آنلاین چند نفره است که به کاربران اجازه می دهد تا بازی های خودشان را طراحی و با دیگر بازیکنان به اشتراک گذارند و به صورت چندنفره بازی کنند. این پلت فرم میزبان بازی های شبکه ی اجتماعی است و به صورت رسمی کار خویش را در تاریخ ۲۷ اوت سال ۲۰۰۶ شروع کرده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۸، شرکت “روبلاکس” اعلام نمود که دارای ۷۰ میلیون کاربر فعال است و سالانه ۳۰ میلیون کاربر به این بازی اضافه می شود. در “روبلاکس” شما می توانید آواتار خویش را با بیشتر از ۱۰ هزار لباس و تزئینات طراحی کنید.
در ماه دسامبر سال قبل شرکت نایک(Nike) هم در جهت توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی “RTFKT” را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد بازرگانی امضا کرد که نشان داده است این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خویش را خواهد فروخت. “جاش گربن”(Josh Gerben)، وکیل علامت های تجاری که بیشتر از شش هزار و ۵۰۰ درخواست علامت تجاری ثبت کرده است، می گوید که شرکت نایک واقع در اورگن در روز ۲۷ اکتبر چندین درخواست برای ثبت علامت های تجاری “NIKE” و “JUST DO IT” و لوگو تیک مانند خود ثبت کرده است. همینطور به نقل از سی ان بی سی در روز ۲۸ اکتبر چندین درخواست دیگر برای لوگو “Jumpman” و “Air Jordan” هم ثبت کرده است. به نظر می آید این شرکت می خواهد از فروش غیر قانونی کفش و البسه مجازی خود در جهان هایی مانند متاورس جلوگیری نماید و خود پا به این عرصه بگذارد.
در ماه دسامبر سال قبل شرکت نایکی (Nike) هم در جهت توسعه حضورش در متاورس، شرکت کفش ورزشی مجازی “RTFKT” را به مبلغ نامعلومی خریداری کرد و چندین درخواست برای ثبت نماد بازرگانی امضا کرد که نشان داده است این شرکت در آینده ای نه چندان دور کفش و پوشاک مجازی خویش را خواهد فروخت.
در چنین فضاهای مبتنی بر بلاک چین، کاربران می تواند زمین مجازی و سایر دارایی های دیجیتالی مانند پوشاک برای آواتارها را بعنوان دارایی دیجیتالی معروف به توکن غیرقابل معاوضه (NFT) خریداری کنند. شرکت “RTFKT” که در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد، کلکسیون های NFT دیگری هم تولید می کند.
در این جهان های مجازی میتوان هر لباسی که می خواهید را به هر شکلی بپوشید و تنها محدودیتی که وجود دارد این است که آن لباس در چه پلت فرم هایی در دسترس می باشد. به صورت کلی هر یک از پلت فرم ها از فناوری های مخصوص به خود استفاده می نمایند با این وجود طراحان مد دیجیتال امیدوارند که بتوان در بعضی موارد فایل های در ارتباط با لباس ها را در میان پلت فرم های مختلف به اشتراک گذاشت.
قیمت این لباس ها هم حائز اهمیت می باشد. برای مثال قیمت هر لباس در پلت فرم DressX بین ۳۰ تا ۱۰۰۰ دلار متغیر است.
چگونه تصمیم بگیریم چه بپوشیم
محدودیت های زندگی اجتماعی که اغلب بر انتخاب مد در دنیای حقیقی حاکم است در دنیای مجازی هنوز وجود ندارد. برخلاف دوران دبیرستان قرار نیست محدود به پوشیدن سبک خاصی باشید و می توانید به آسانی یک آواتار بسازید و رنگ پوست، لباس و ظاهر آنرا تعیین کنید. می توانید هم گوچی بپوشید و هم رالف لارن. می توانید ظاهر یک پری دریایی یا شاهزاده را امتحان نمایید. باآنکه این مورد فوق العاده به نظر می آید اما می تواند سبب اضطراب در انتخاب گردد.
از آنجائیکه ما به صورت روز افزون زمان بیشتری در فضای مجازی می گذرانیم، آنچه که بعنوان لباس انتخاب می نماییم در آینده با عنایت به فناوری بلاک چین و ذخیره شدن همه ی داده ها در آن، امکان دارد برای ما عواقبی به همراه داشته باشد. بلاکچین سیستمی برای ثبت و ذخیره داده ها است. این داده ها می تواند تراکنش بانکی، اسناد مالیکت، پیام های شخصی و سایر اطلاعات را در بر بگیرد. خصوصیت بلاکچین این است که کار ذخیره این داده ها بدون نظارت مدیر یا صاحب امتیاز مرکزی انجام می شود و نمی توان با تخریب نقطه مرکزی، داده های ذخیره شده را تحریف یا نابود کرد.
“ایان راجرز” مدیر ارشد شرکت “Ledger” که کیف پول های سخت افزاری رمزنگاری شده تولید می کند، می گوید: هم اکنون همه چیز آزمایشی است. ما در عصر طلایی هستیم و همه چیز به سرعت درحال توسعه است.
این حقیقت وجود دارد که نخستین مواجهه خیلی از مردم با دنیای مجازی از راه بازی بوده است که اغلب فرد در آنها در چارچوب یک نینجا یا موجودی کوچک مثل خرگوش یا سایر موجودات به نقش آفرینی می پردازد. لباس پوشیدن در دنیای متاورس مانند داشتن عروسکی دیجیتالی از خودتان است. با این تفاوت که این عروسک از شما جدا نیست و خود شما هستید و دیگران شما را با همین ظاهر می بینند ازاین رو باید قبل از انتخاب لباس خوب فکر کنید.
همه ی ما تجربه ی امتحان کردن فیلترهای مختلف را در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام داشته ایم. فیلترهایی که حقیقت چهره افراد را تغییر می دهند. مد مجازی هم برای چنین پلت فرم هایی ابتدا بوجود آمد.
متاورس جهانی است که می توانید در آن شبیه به حقیقت ظاهر شوید و یا رویاهایتان را به حقیقت تبدیل کنید. اما این که در فضاهای مجازی بعضی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در واقع در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
این که در فضاهای مجازی بعضی از محدودیت های زندگی واقعی وجود ندارد به این معنا نیست که این جهان عاری از پیش فرض هایی است که افراد با آن به تحلیل شخصیت دیگران می پردازند. در واقع در نبود سایر نشانه ها مانند حرفه، در جهان مجازی لباس ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
در جهان مجازی متاورس آنچه که شما می پوشید نمایانگر هویت بصری شما و نخستین سیگنال های نشان دهنده سلیقه های مشترک است.
مزایای لباس های دیجیتالی به لباس واقعی
طراحی لباس در جهان های مجازی محدودیت های فیزیکی دنیای واقعی را نخواهد داشت و طراحان می توانند هر آن چه که تصور می کنند را خلق کنند. اما علاوه بر گسترده بودن طراحی ها، مزایای دیگری هم وجود دارند که سبب تفاوت لباس های مجازی و واقعی می شوند همچون این مزایا میتوان به کاهش ضایعات و حفظ بهتر محیط زیست اشاره نمود.
تولید پوشاک دیجیتال سبب صرفه جویی سالانه ۳۳۰۰ لیتر آب می شود این میزان آب برای مصرف خوراکی یک نفر برای ۳.۵ سال با مصرف روزانه دو لیتر کافی است.
علاوه بر آن این فرایند سبب کاهش تولید دی اکسید کربن تا ۹۷ درصد می شود. از دیگر مزایای استفاده از این چنین لباس هایی تولید ضایعات کم است چونکه به صورت فیزیکی لباسی وجود ندارد که در طول زمان فرسوده شده و احتیاج به دور انداختن و دفع آن بعنوان یک زباله باشد.
چرا باید لباسی که وجود خارجی ندارد بخریم؟
یکی از علل آن می تواند این باشد که مد دیجیتال شما را محدود نمی نماید. شما می توانید لباس هایی را بر تن کنید که امکان پوشیدن آنها در دنیای واقعی وجود ندارد و یا مکان مناسبی جهت استفاده فیزیکی از این نوع لباس ها وجود ندارد. می توانید هر لباسی را در هر آب و هوایی بپوشید. برای انتخاب لباس دیجیتال نیازی به در نظر گرفتن گرم، سرد، بارانی یا آفتابی بودن هوا نیست.
برای تمام اندازه ها لباس وجود خواهد داشت. فارغ از استفاده از آواتار و شخصی سازی آن، اگر تنها بخواهید یک لباس را با ظاهر طبیعی خود امتحان نمایید دیگر نیازی به در نظر گرفتن اندازه و سایز نیست. تمام این لباس ها اندازه ی شما خواهند بود فرقی نمی کند چه وزن یا چه قدی دارید.
علاوه بر آن بعضی از لباس ها را نمی توان چندین بار در زندگی روزمره بر تن کرد ازاین رو آیا ارزش دارد که برای پوشیدن تنها یک مرتبه یک لباس پول خرج کنید؟ اما پوشیدن آن بدون خریدن هزینه ای بر محیط زیست و زمین نخواهد گذاشت. شما می توانید لباس هایی که می خرید را در جهان های مجازی بپوشید و بعد از آن زمانی که آنها را نیاز نداشتید بدون تغییر و فرسوده شدن به دیگران بفروشید.
جهان به سمت پیشرفته شدن و دیجیتالی شدن پیش می رود و افراد برای خود شخصیتی دیجیتالی می سازند، حضور در این پلت فرم ها نیازی به لباس های واقعی ندارد.
با این وجود از آنجائیکه هنوز درصد کمی از افراد مفهوم این فضاها، لباس های مجازی و مزایای آنها را درک کرده اند، باآنکه پذیرفته شدن این مورد در بین جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلت فرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.
باآنکه پذیرفته شدن این مورد در بین جوامع نیازمند صرف زمان بیشتر و آشنایی با چنین پلت فرم هایی است اما با پیشرفت فناوری بیشتر مردم روزی پای به این جهان ها خواهند گذاشت و خواه و ناخواه مفاهیمی مانند لباس های مجازی را خواهند پذیرفت.
حقیقت مجازی از گذشته تابحال راه درازی را پیموده است با این وجود ایجاد دنیاهای دیجیتالی پیشرفته تر نیازمند اتصال پایدارتر و بهتر با تلفن همراه می باشد موضوعی که شاید اینترنت ۵G قادر به حل آن باشد.
پلت فرم های مجازی هم اکنون وجود دارند و افراد برای برگزاری جشن ها، تولد و حتی مراسم عروسی از آن استفاده می نمایند اما برای رسیدن به آنچه که مارک زاکربرگ در ویدئوی خود ترسیم می کند باید بیشتر منتظر بمانیم اما پوشیدن لباس های متفاوت و عجیب در پلت فرم های مختلف امروزه رویای دور از دسترسی نیست.
منبع: نیوزتل