اخبار فناوری و موبایل
به گزارش نیوزتل، چالش های بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چالش های بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عنوان شد. مهدی شریف زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اهمیت توجه به مبحث افزایش بهره وری انرژی و کاهش شدت مصرف انرژی در کشور، به تشریح اقدامات و عملکرد ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی در ایجاد و راه اندازی بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست پرداخت. دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی ضمن اشاره به وضعیت شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر عربستان و حدودا چهار برابر ترکیه است که در این حوزه جایگاه ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان، ۱۳۹ است. وی ادامه داد: بر مبنای اسناد رسمی کشور، پتانسیل صرفه جویی انرژی در ایران معادل ۳.۶۷ میلیون بشکه نفت خام در روز است که بخش نیروگاهی با معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه نفت خام در روز بیشترین پتانسیل صرفه جویی را داراست. شریف زاده در ادامه اضافه کرد: که یکی از عوامل کلیدی در عدم توسعه بهینه سازی انرژی در ایران، عدم سرمایه گذاری بخش غیردولتی در این عرصه است؛ چونکه قیمت پایین حامل های انرژی سبب شده است که طرح ها و پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی اقتصادی نباشد. آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست وی افزود: بر همین اساس، ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی از سال ۱۳۹۸ تلاش داشت تا با اجرایی سازی «آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست» در جهت افزایش توجیه اقتصادی طرح های بهینه سازی مصرف انرژی گام بردارد که در نهایت موفق شد در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ با همکاری نهادها و سازمان های مرتبط، «دستورالعمل اجرایی آئین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست» را به تصویب شورایعالی انرژی برساند. شریف زاده ضمن معرفی ساختار بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست، به تشریح وظایف و نقش آفرینی این ستاد در بازار از جمله، تهیه و تنظیم گزارش های پایش و ارزیابی عملکرد فعالان بازار، معرفی و تأمین تکنولوژی های جدید بهینه سازی انرژی، محیط زیست و انرژی های تجدیدپذیر و همینطور جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات لازم از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، ساتبا، سازمان حفاظت محیط زیست و بازار بورس انرژی ایران برای تدوین گزارش عملکرد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، پرداخت. بازار بهینه سازی مصرف انرژی وی با تکیه بر مزایای اقتصادی بازار بهینه سازی مصرف انرژی برای بخش دولتی و بخش خصوصی اظهار داشت: تعهدات دولت در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بسیار زیاد است و وصول آن نیازمند تأمین منابع بوده است اما تابحال به دلیل مواجهه با مشکلات مختلف تابحال کمتر از ۷ درصد آن محقق شده است. دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی اضافه کرد: مکانیزم بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست مبتنی بر عرضه و تقاضای سوخت صرفه جویی شده است که بار مالی چندانی برای دولت نداشته و بخش خصوصی هم منتفع خواهد شد. شریف زاده ضمن اشاره به این نکته که برپایه روندنمای مصوب شده به منظور بررسی و ارزیابی طرح های متقاضیان سرمایه گذاری، دوره ارزیابی طرح ها می بایست حداکثر ۶۵ روز به طول انجامد، اظهار داشت: هم اکنون، بررسی طرح ها در دبیرخانه های بازار (ساتبا و ایفکو) گاهی ۶ تا ۹ ماه زمان می برد. وی ادامه داد: این امر سبب می شود تا با تغییر پارامترها و شرایط اقتصادی در این بازه زمانی طولانی، برنامه کسب و کار تغییر کرده و به تبع آن طرح ها غیر اقتصادی شده و خیلی از سرمایه گذاران از مشارکت در این بازار منصرف شوند. در همین راستا، ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی با هماهنگی اعضای کارگروه بازار، نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه ای جهت دریافت، ارزیابی و تصویب طرح ها و ایجاد شفافیت در فرایند ارزیابی، اقدام نموده است. شریف زاده اظهار داشت: ظرفیت های قانونی جدیدی در آئین نامه «تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی در صنعت نفت» و آئین نامه «حمایت از تولید، دانش بنیان و فناور و اشتغال آفرینی در صنعت آب و برق» جهت توسعه بهینه سازی انرژی در کشور چه از لحاظ بازار و چه از لحاظ فناوری های مربوطه، بوجود آمده است. دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر ضرورت فراهم شدن امکان صادرات حامل های انرژی صرفه جویی شده یا معادل آن بعنوان کلید حل مشکل اتلاف انرژی در کشور اضافه کرد: میتوان بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست را هم به حامل های انرژی در صنعت حمل و نقل گسترش داد که می تواند به اسقاط خودرو های فرسوده که از ابعاد امنیت پایدار انرژی و زیست محیطی حائز اهمیت می باشد، منجر شود.
منبع: نیوزتل