معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد؛ لزوم استفاده حداکثری پژوهشگاه ها از قانون جهش تولید دانش بنیان

نیوزتل: معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست مجمع پژوهشگاههای ملی کشور بر لزوم استفاده حداکثری پژوهشگاه ها از قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید نمود.

به گزارش نیوزتل به نقل از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، در سی و یکمین جلسه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور که در روز سه شنبه ۲۴ مهرماه با حضور روسای موسسات عضو انجام شد دکتر پیمان صالحی ضمن تشریح ماده ۱۳ قانون فوق جهش تولید دانش بنیان اظهار داشت: توجیه صنایع درباره ی این قانون بسیار اهمیت دارد و نیاز است تا پژوهشگاهها خود نیز نسبت به معرفی ظرفیتهای این قانون به صنایع اهتمام جدی کنند.
وی نظام مند، نوآورانه و فناورانه بودن را معیارهای تأیید پروژه مطالعه و توسعه دانست و تولید محصول یا خدمت جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی، بهبود فرایندهای تولید و عملیات را خروجی های پروژه مطالعه و توسعه خواند.
معاون پژوهشی وزیر علوم همین طور سرفصل های هزینه کرد مورد پذیرش برمبنای دستورالعمل بند (ب) ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان، نحوه ثبت درخواست و ارزیابی و فراخوان های دریافت طرح مطالعه و توسعه و همین طور پروسه ارزیابی و تأیید طرح های پژوهشی را برای حاضرین تشریح نمود.
در این جلسه همین طور دکتر علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رییس موسسه نیز به تشریح با اهمیت ترین اقدامات انجام شده در دوره سه ساله مدیریت خود پرداخت.
دبیر مجمع پژوهشگاههای ملی کشور ضمن خوش آمد به اعضا اظهار داشت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با پیشینه ای با بالاتر از پنجاه سال و بواسطه برخورداری از ظرفیت علمی و کارشناسی ارزشمند، به عنوان کانون تفکر نظام آموزش عالی، کارهای خودرا در امتداد رسالت، ماموریت، اسناد بالادستی، اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساماندهی کرده است.
وی تهیه و تدوین ۱۰ گزارش عملکرد وزارت علوم و ارائه به دفتر هیات دولت، تاسیس شبکه متخصصین آموزش عالی (شماع) با عضویت ۱۸۰۰ نفر، ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان (پسند)، ایجاد اندیشکده حکمرانی آموزش عالی، انجام مطالعات و تدوین احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه، تدوین الگوی گزارش نویسی ازما و همین طور اصلاح نسبت هیات علمی و کارمندان را و جذب اعضاء هیات علمی جدید و ارتقاء سایر اعضاء را از اقدامات انجام شده در سه ساله اخیر دانست.
طاهری نیا در عرصه برون دادهای پژوهشی از ساماندهی انجام طرح های پژوهشی و موظف در امتداد ماموریت موسسه آگاهی داد و همین طور به ارتقاء رتبه فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره و از نمایه سازی فصلنامه در پایگاه بین المللی DOAJ آگاهی داد.
معاون وزیر علوم یکی دیگر از ماموریت های موسسه را ترویج آموزش عالی دانست و برگزاری نشست و پنل های تخصصی و همین طور نشست های مطبوعاتی را از اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد و ایجاد هیات اجرائی جذب جاسب، استقرار دبیرخانه مجمع پژوهشگاههای ملی کشور به عنوان دو اقدامی که در این سه ساله به موسسه منتقل شده است دانست.
طاهری نیا همین طور تدوین اسناد آموزش عالی از ابتدا تا حالا و تدوین مسائل آموزش عالی را از برنامه های دردست اقدام دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.