چرا کسب وکارهای حوزه آموزش بسمت پلت فرم های ابری VOD می روند؟

به گزارش نیوزتل، در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چرا کسب وکارهای حوزه آموزش بسمت پلت فرم های ابری VOD می روند و مهم ترین انگیزه ی کسب وکارهای آموزش جهت استفاده از این پلت فرم ها چیست.

به گزارش نیوزتل به نقل از روابط عمومی آروان کلاد، رشد بازار هوش مصنوعی مبتنی بر ابر یکی از مهم ترین روندهای فناورانه ی این روزهای کسب وکارهای پیشرو است. تا جایی که طبق پیشبینی ها این فناوری با افزایش سهم ۶۰.۳۵ میلیارد دلاری در صنایع در سال ۲۰۲۳ به ۳۹۷.۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. پلت فرم ویدیوی ابری یکی از این محصولاتی است که با فناوری هوش مصنوعی توانسته زنجیره ی خدمات گسترده تری را به کسب و کارها ارائه دهد؛ این سرویس در واقع یک میزبانی ویدیو بر بستر ابر با هدف نگهداری و انتشار محتوای صوتی و ویدیویی است که به صاحبان محتوا کمک می نماید تا بدون نگرانی از محدودیت پهنای باند، بهترین کیفیت پخش را با کاربران به اشتراک بگذارند؛ تطبیق پذیری، مدیریت دسترسی، گزارش گیری دقیق و پشتیبانی از ترافیک بالا از مهم ترین خصوصیت های این محصول است. در کنار انواع کسب وکارهایی که از این پلت فرم ها استفاده می نمایند، شاید تصور شود که کسب وکارهای حوزه ی آموزش سهم درخور توجهی نداشته باشند، اما طبق بررسی ها، «آموزش» در کنار مواردی مانند پخش زنده ی ویدیویی (Video Streaming) جزو انتخابهای ثابت استفاده از پلت فرم های ویدیویی بر بستر ابر است. استفاده از زیرساخت ابری و هوش مصنوعی (AI and Cloud)، استفاده از امکانات ساده سازی شده، هوشمند و مناسب با کاربران جزو مهم ترین انگیزه ی کسب وکارهای حوزه ی آموزش جهت استفاده از این پلت فرم ها است.
آروان کلاد هم با عنایت به این روند جهانی، استراتژی توسعه ی محصولات VOD خود را مبتنی بر AIreached شدن این محصول تعریف کرده است. چون که یکی از انواع کسب وکارهایی که ظرفیت روبه رشدی بر بستر پلت فرم ویدیوی ابری دارند، حوزه ی آموزش است. به این علت آروان کلاد در کنار دیگر کسب وکاری در رابطه با پلت فرم ویدیویی، به توسعه‌ی این محصول متناسب با نیاز کسب وکارهای آموزشی می پردازد.
آروان با عنایت به همین نیازمندی ها، خصوصیت های هوشمند و پیشرفته ی این محصول را بشکل خودکار و با عنایت به قابلیت ویدئوها به محصولات افزوده است و مانند یک دستیار هوشمند، به بخش درخور توجهی از امکانات مورد نیاز کاربران پاسخ می دهد. با بهره گیری از این ویژگی، کسب وکارهای حوزه ی آموزش می توانند با فراغت از دغدغه های زیرساختی، زمان بیش تری را روی توسعه‌ی محصولات شان صرف کنند و سریع تر محصول یا سرویس شان را به بازار عرضه کنند.

صنعت آموزش؛ ظرفیتی دور از کلیشه ی پلت فرم VOD

!

اید تصور شود که تنها و مهم ترین اهمیت پلت فرم ویدیویی زیرساخت ابری در پخش زنده ی ویدیویی (Video Streaming) باشد و صنعت آموزش در بین انواع کسب وکارهای استفاده کننده از پلت فرم ویدیو، سهمی جدی نداشته باشد. این در حالیست که خیلی از صنایع حوزه ی آموزش مبتنی بر نمایش ویدیویی، بسمت زیرساخت ابری مهاجرت کرده اند و این حوزه را به سبب دستیارهای هوش مصنوعی که امکانات ویرایش و افزونه های ویدیویی را برای شان به ارمغان می آورد، بسیار دردسترس تر و نزدیک تر به دغدغه ی مخاطبان شان می بینند.

کسب وکارهای ایرانی با مدلی شبیه نمونه های بین المللی سراغ پلت فرم ویدیو می روند

پلتفرم ویدیو در ایران از حدود سال ۱۳۸۸ در کشور آغاز به فعالیت کردند و آروان کلاد هم از سال ۱۳۹۵ این محصول را به سبد محصولاتش اضافه کرد و تابحال به بیشتر از ۱۵۰۰ کسب و کار سرویس می دهد. از سویی آروان کلاد سهم بازار حدود ۶۰درصدی در صنعت کلاد کشور را دارد. بدین سان با درنظر گرفتن تعداد و فراوانی این کسب وکارهای استفاده کننده از پلت فرم ویدیوی آروان، میتوان به بینشی نسبی در رابطه با ی مهاجرت به پلت فرم ویدیوی ابری در ایران رسید.
برای دقیق شدن این بررسی، حدود ۱۵۰۰ کسب و کار ایرانی با بیش ترین بازدید در پلت فرم ویدیوی آروان کلاد را معیار قرار دادیم. نتیجه آن شد که «آموزش»، سومین حوزه ی مهم پلت فرم ویدیوی آروان کلاد را تشکیل می دهد.

در این بررسی بیش ترین استفاده را برپایه نوع فعالیت در گروههای پلت فرم حوزه های پخش زنده ی ویدیویی، پلت فرم هایی با امکان بارگذاری محتوا از جانب کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کردیم. کسب وکارهای حوزه ی Stream با بیش ترین سهم (۴۵درصد)، پس از آن کسب وکارهای ورزشی با سهم ۲۱درصد، اخبار با ۱۹درصد و آموزش با سهم ۹درصدی پس از این تقسیم بندی ها قرار گرفتند.
سهم آموزش در بین حوزه های مختلف مشتریان آروان، می تواند نشان از هم راستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسب وکارهای استفاده کننده از پلت فرم ویدیوی آروان کلاد دقیقاً همان تناسبی از مصرف حوزه ی آموزش را نشان می دهند که در شرکتهای بزرگ تجاری بزرگ جهان وجود دارد.
اشکان عبدالملکی؛ مدیر محصول پلت فرم ویدیوی آروان کلاد با عنایت به اهمیت سهم روبه افزایش این محصول در کسب وکارهای کشور اظهار داشت: «تیم ما با نگاهی جدید وارد سال ۱۴۰۴ می شود؛ یعنی می خواهیم از یک پلت فرم ویدیویی به یک پلت فرم هوش مصنوعی برای مدیا (AI Platform For Media) تبدیل شویم. این رویکرد به ما کمک می نماید تا با بهره بردن از هوش مصنوعی بتوانیم علاوه بر بهبود زمان ورود به بازار (Time To Market)، هزینه های عملیاتی کاربران مان را هم کاهش بدهیم. برای مثال، اضافه کردن زیرنویس برپایه زبان فایل ویدیویی، ترجمه به زبان انگلیسی، اضافه کردن توضیحات خودکار به کمک هوش مصنوعی و تگ برپایه نوع محتوا، اصلی ترین قابلیت های سرویس VOD آروان کلاد در نسخه ی سال آینده اش است. علاوه بر این توانایی ها، Player اختصاصی ما هم از خصوصیت هایی است که در جهت گروه مشتری آموزشی به آن اضافه می شود؛ قابلیت هایی مثل Dual Screen، کارتها بعنوان Quiz و…».

چرا از نظر اقتصادی برای حوزه ی آموزش مهم است؟

فناوری های ابری با مجموعه محصولات و خدماتی که در اختیار نهادهای آموزشی قرار می دهند به آنها کمک می کنند تا بدون احتیاج به سرمایه گذاری سخت افزاری و صرف منابع برای توسعه‌ی برخی نرم افزارها، در توسعه‌ی کسب و کار آموزشی مقیاس پذیر و منعطف باشند.
مانند تمام امکانات و مزایایی که صنعت کلاد برای کسب و کارها و کاربران نهائی آنلاین فراهم می کنند، پلت فرم های ویدیو هم می توانند این مزایا را برای محصولات و کسب وکارهای آموزشی ایجاد کنند؛ مانند مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، مدیریت داده ها، بهبود و مدیریت هزینه ها.
به علاوه خصوصیت نسل های جدید AIReached شدن پلت فرم های ویدیویی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای دیجیتال مارکترها و کسانیکه در حوزه ی آموزش و تولید محتوای ویدیویی فعالیت می نمایند، بسیار اهمیت دارد. آنان می توانند با سرعت و کیفیت بیش تری مواردی مانند زیرنویس هوشمند، واترمارک و… را با مدیریت دستیار هوش مصنوعی روی پلت فرم های ویدیو اعمال کنند و زمان آزاده شده ی این موارد را به توسعه‌ی کسب وکارشان اختصاص دهند.
در ادامه به چگونگی صرفه ی اقتصادی این محصول در حوزه ی آموزش می پردازیم:

بهره وری های عمومی:

مدیریت هزینه عاملی حیاتی می باشد که در مدل قیمت گذاری محصولات ابری در کسب وکارهای آموزشی مصداق دارد؛ یعنی ارائه دهندگان خدمات ابری اغلب با مدلهای قیمت گذاری پرداخت به اندازه ی مصرف (pay as you go) هزینه ها را بر مبنای استفاده محاسبه می کنند.
بهره وری اختصاصی:
مجموعه محصولات ابری همچون پلت فرم های ویدیو و پخش زنده، سرور ابری، فضای ذخیره سازی ابری، AI و… با فراهم آوردن زنجیره ای از ارزش ها و پاسخ به نیازهای متنوع به کسب وکارهای حوزه ی آموزش کمک می کنند:
کمک به تولید محتوای ویدیویی: پلت فرم های ویدیویی، همکاری ها و ارتباطات بهتری را بین دانش آموزان، معلمان و مدیران فراهم می کنند؛ ابزارهایی مانند کنفرانس ویدیویی، پلت فرم های همکاری آنلاین و کلاس های درس مجازی از تجربه‎ی یادگیری تعاملی و جذاب، پشتیبانی می کنند.
افزایش تجربه ی یادگیری شخصی سازی شده؛ Generative Ai با تشکیل محتوای اصلی و بهبود تحلیل و بررسی داده ها، حوزه ی کسب وکارهای آموزش را به صورت کلی متحول می کند. این روند، تجربه ی یادگیری شخصی سازی شده را بیشتر می کند و ادغام آن در پلت فرم های مبتنی بر ابر و وظایف اداری را کارآمدتر می کند.
یادگیری چندگانه و از طریق دور؛ علاوه بر این ها، روندهایی مانند فناوری حقیقت افزوده (XR)، یادگیری ترکیبی و از راه دور، یادگیری شخصی، آموزش مبتنی بر شایستگی و محاسبات بدون سرور هم فرصت های رشد این بازار را توسعه می دهند.
افزایش بهره وری و تمرکز؛ سرور ابری با تجمیع و یکپارچه سازی این فرآیندها، کارآمدی و بهره وری مؤسسات آموزشی را می افزایند.
امنیت داده؛ سیستم های متمرکز در فضای ذخیره سازی ابری، امکان مدیریت، تحلیل و بررسی داده ها را بهبود می بخشند. مؤسسات می توانند حجم بالایی از داده ها را جمع آوری، ذخیره، تحلیل و بررسی کنند و بینشی در رابطه با ی عملکرد دانش پذیران، تخصیص منابع و کارآمدی عملیاتی به دست آورند. در واقع این رویکرد داده محور، تصمیم گیری و نتایج آموزشی را بیشتر می کند. بعلاوه، مؤسسات آموزشی حجم وسیعی از داده های حساس همچون اطلاعات شخصی دانش آموزان، معلمان و کارکنان را مدیریت می کنند. راهکارهای ابری با افزایش امنیت هم در این بخش می توانند نقش موثری برای کاربران نهائی بازی کنند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.